Kenapa Kita Perlu Pakai Sunblock Dan Sunscreen

Korang pernah tengok orang putih ke chinese ke kalau nak mandi mahupon nak expose pada matahari dia ada pakai macam lotion kat badan. Sapu sapu seluruh badan kat anak beranak dia. Kita yang muslim ni kan biasanya bertudung. Hanya pakai kat tangan dan muka la. Tu kalau pakai. Ada juga yang tak pakai langsung. Perlu ke pakai ni ye?

 

Jadi hari ni saya nak kongsikan dengan korang pasal kenapa kita perlu pakai sunblock dan sunscreen. Dan apa bezanya ye?

 

Korang dengar video ni. Korang akan makin jelas.

 

 

Adakah kita benar-benar memerlukan perlindungan dari Matahari?

 

Jawapannya YE! Tidak kira siapa pun, setiap orang perlu berhati-hati terhadap kesan-kesan berbahaya matahari ketika merosakkan kulit. Walaupun ramai orang fikir tentang menggunakan perlindungan matahari hanya semasa musim panas, anda memerlukannya sepanjang tahun, kerana Matahari hampir hampir setiap hari! Fikirkannya seperti ini; adakah cahaya matahari? Kemudian, anda memerlukan perlindungan terhadapnya.

 

Apa yang ada dalam sunscreen dan sunblock ni ye?

 

Anda mungkin tertanya-tanya, ‘Bukankah mereka perkara yang sama?’ Jawapannya tidak benar. Baca terus untuk mengetahui lebih lanjut.

Apa itu Sunblock?

 

Sunblock bertindak sebagai penghalang fizikal antara kulit anda dan sinaran berbahaya matahari. Sunblock mengandungi bahan-bahan organik dan bukan organik yang terletak di permukaan kulit untuk mengelakkan sinar UV menembusi kulit.

Apakah pelindung matahari (sunscreen)?

Sunscreen biasanya pilihan yang lebih popular. Walaupun sunblock kebanyakannya berfungsi secara fizikal, jenis pelindung matahari berfungsi secara kimia dan menghalang tanda-tanda kerosakan jangka panjang dari sinar Matahari. Ia memancarkan sinar UV dan membalikkan sebarang kesan berbahaya yang mungkin terdapat pada kulit. Ia sentiasa dinasihatkan untuk memakai pelindung matahari apabila anda keluar dari rumah.

 

Untuk masa yang paling lama, saya selalu tertanya-tanya apa label ‘SPF’ pada pelindung matahari dan sunblocks. Oleh itu, jika soalan yang sama telah melanda anda, ketahui di bawah betul-betul apa sebenarnya SPF ini.

 

Apa Itu SPF?

 

SPF pada dasarnya adalah Faktor Perlindungan Matahari. Ia formula kira-kira jumlah sinaran UV yang diperlukan untuk membakar kulit anda di bawah matahari. Anda boleh menentukan berapa lama anda boleh melindungi diri anda dari sinaran matahari. Dan lepas tu tau dah bila perlu pakai balik SPF  ni bagi elakkan sinaran matahari tembus ke kulit. Sebagai contoh, jika SPF adalah 30, dan jika kulit anda mula membakar dalam masa 20 minit tanpa sebarang cahaya matahari atau pelindung matahari, maka anda hanya membiaknya untuk mengetahui berapa lama kulit anda akan tetap dilindungi dengan pelindung matahari. Jadi, 30 × 20 = 600 minit perlindungan yang kira-kira 10 jam.

Sekarang, mari kita lihat beberapa perbezaan antara sunblock dan pelindung matahari.

Apa Beza Antara Sunblock Dan Sunscreen?

 

Sunblock adalah untuk melindungi anda dari sinaran UVB. The ‘B’ di sini bermaksud pembakaran. Ini bermakna bahawa sunblock akan melindungi lapisan luar kulit anda dengan membuat halangan dan pantulkan semula semua sinaran berbahaya.

 

Bahan-bahan: Biasanya zink oksida dan oksida titanium sebagai komponen utama dalam sunblock. Ini sebenarnya menjadikannya lebih tebal dimana sesetengah orang boleh merasa sukar untuk digunakan.

 

Konsistensi: Oleh kerana ini sebenarnya merupakan penghalang fizikal, ia agak tebal dan legap.

 

Kebaikan

  1. Sebuah sunblock mungkin akan lebih bermanfaat untuk mencegah sunburns, jadi jika anda tahu anda akan berada di bawah matahari yang keras sepanjang hari, sebaiknya menggunakan sunblock.
  2. Tidak perlu terus selalu sapu.

 

Keburukan

Kerana konsistensi tebal, ia kelihatan putih pada kulit.

 

Tips

1. Pakai semula sunblock bila diperlukan.

2. Sekarang ni ada macam macam jenis sunblock yang tak de nampak si pemakai putih sangat. Jadi boleh pilih yang tu la.

3. Kebanyakan sunblock sekarang ni bersifat “water resistance”. Kalau anda rancang untuk pergi ke pantai mahupon waterpark, pastikan ia memang kalis air.

 

Sunscreen

 

Seperti namanya, ia adalah pelindung matahari bagi tujuan menapis sinaran berbahaya pada kulit anda yang terdedah. Seperti sunblock melindungi anda dari sinar UVB, pelindung matahari melindungi anda dari sinaran UVA, di mana ‘A’ bermaksud penuaan. Jadi, semasa sunblock berfungsi secara fizikal, pelindung matahari berfungsi secara kimia menghalang dan memperbaiki sebarang kerosakan jangka panjang pada kulit dari dalam.

 

Sunscreens sering menggunakan bahan aktif seperti avobenzene dan oxybenzene.

 

Konsistensi: Sebuah pelindung matahari mempunyai konsistensi losyen biasa.

 

Kebaikan

 

Ia tidak terlalu tebal, yang menjadikannya ideal untuk kegunaan seharian.
Ia tidak berminyak, yang bermaksud bahawa ia tidak akan menjejaskan rutin solek anda. Ia diserap ke dalam kulit.

 

Keburukan

Tidak memberi cukup perlindungan di bawah matahari yang sengit.

 

Tips 

 

1. Tunggu 30 minit selepas pakai pelindung matahari sebelum melangkah keluar.
2. Gunakan krim dengan SPF yang tinggi sekiranya ia musim panas.
3. Sapukan pada setiap inci kulit yang terdedah.

 

Tiap Hari Perlu Pakai Sunblock Dan Sunscreen?

 

Terserah pada pilihan sendiri. Kalau saya, saya akan memilih pakai sunscreen pada hari biasa kerana takde lah terdedah mana pada matahari. Tapi kalau saya bercuti dan nak ke pantai mahupon ke waterpark, sunblock sangat membantulah.

 

Dan saya ada pakai satu jenis produk yang merangkumi fungsi sunblock dan sunscreen dalam satu calit. Kiranya ia dah combine kedua duanya. Memang mudah dan bestlah. Dan ia adalah Youth Moisturiser SPF 50.

 

Apa Beza SPF Ni Ye?

 

SPF adalah singkatan “Sun Protection Factor”, ini merupakan sunblock yang mempunyai kemampuan untuk menahan sinar matahari (sinar UV) dengan tidak menyertakan berapa lama jangka waktu perlindungannya. Hal yang perlu digarisbawahi ialah SPF tidak membuat Anda terlindung dari UV A hanya melindungi Anda dari UV B.

 

Namun begitu seperti yang kita selalu lihat terdapat pelbagai jenis nombor yang mewakili SPF, tahukah anda apa sebenarnya fungi dan berbezaannya. Kalau anda nak tahu cara yang betul. Baca kat bawah ni.

 

SPF berfungsi melindungi kulit dari terbakar

 

UVA ( Ultra Violet Aging ) : Kesan penuaan yang cepat dan kanser kulit

 

Beza UV A dan UV B

Beza UV A dan UV B

 

UVB ( Ultra Violet Burn ) : Kesan kulit terbakar

 

UPF ( Ultraviolet Protection Factor ) : Teknologi baru untuk pakaian yang mempunyai spf terutama baju kanak-kanak dan mereka yang bekerja di pantai dan lautan

 

Kesan pendedahan sinar UVA, akan tumbuh jeragat

 

Jam 11 pagi hingga 2 petang,sinaran UVA paling tinggi dan boleh tembusi ke kulit dalam dan menimbulkan pigmentasi

 

Dalam ofis juga perlu pakai kerana sinaran cahaya dari lampu,screen komputer dan handphone dan sumber cahaya yang lain

 

Pemakaian SPF perlu kerap kerana tidak bertahan lama.

Contoh SPF 25 = Hanya bertahan lebih kurang 4 jam.Perlu sapu semula untuk mendapatkan perlindungan.

 

SPF ni merupakan Sunscreen Protector Factor yang bermaksud perbezaan antara berapa lama masa yang diambil untuk muka jadi sunburn bila PAKAI SPF dengan masa muka sunburn kalau TAK PAKAI SPF.

 

Biasanya secara purata  muka kita akan terbakar dalam masa 10 minit andai tak pakai SPF.

 

Contohnya: Kalau sunscreen tu miliki SPF 30. Ia menunjukkan kiraan 30 kali ganda masa kulit kita bebas dari terbakar bila kita pakai sunscreen yang ada SPF 30 ni. Cara kiraannya adalah 30 darab 10 minit. Iaitu 300 minit. Bersamaan dengan 5 jam. Maknanya dalam tempoh 5 jam selepas kita pakai sunscreen ni, kulit kita bebas dari sunburn dari UVA dan juga kemusnahan kolagen akibat dari UVB. Masuk je 5 jam 10 minit,dah mula sunburn balik pada kulit sebab kulit kita takde perlindungan dah masa ni.

 

Apa Itu Spf

Apa Itu Spf

 

Kalau kita pakai sunscreen yang miliki SPF 50 pulak, kita akan terlindung selama 500 minit. Iaitu lebih kurang 8 jam lebih. Haaa best kan? Itu yang ada pada Youth Moisterizur.

 

 

Perlindungan SPF

Perlindungan SPF

 

Pasal Youth Moisterizur saya cerita lenkali pulak ok.

 

Baca >> Youth Buat Lebih Muda Dan Lebih Jelita

 

Harapnya korang dah faham kenapa kita ni nak kena pakai sunscreen dan sunblock ye.

 

Nak cuba Youth sunblock dan sunscreen (Moisterizur) boleh kontek nombor di bawah ok. Mudah sebabnya ia lindung kita dari sunburn (UVB) dan sekaligus kesan penuaan yang akibatkan jeragat (UVA).

 

Salam sayang,

Masters Ira&Hafizan

013-9422527

Klik ni untuk direct wasap: http://iralat.wasap.my

 

 

 

 

 

 

 

2 Responses to “Kenapa Kita Perlu Pakai Sunblock Dan Sunscreen”
  1. Naziman Azlye 26 February, 2018
    • mm Nur Zahirah 24 March, 2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge