Apa Faedah Coq10?

Ramai lagi yang tak tau pasal faedah CoQ10 ni kan. Hari ni saya nak kongsikan dengan anda mengenai CoQ10. Nutrisi CoQ10 ini sangat terkenal dengan faedahnya untuk mencapai kesihatan dan kekuatan otot Jantung. Mungkin kita yang muda-mudi ni kurang tahu, namun ia sangat terkenal dikalangan warga emas terutama mak ayah kita di kampung. Namun bukan itu sahaja Faedah besar dia terhadap badan kita, ia lebih dari itu.

………………………

Tapi sebelum tu, ha saya nak perkenalkan pada anda produk Shaklee yang baru diperbaharui formulanya kepada satu adunan ciptaan yang terbaik dan awaresome! WOW! Yang paling best, dengan adunan istimewa Resveratrol, Tocopherol, & Olive oil ini ditambah dengan kandungan Coq10 100mg, menjadikan ia satu-satunya dipasaran produk CoQ1o yang paling terbaik setakat ini, perkenalkan Shaklee CoQ-TROL PLUS!

CoQ-TROL Plus

Ohya sebelum tu juga, kepada semua AHLI SHAKLEE walaupun hanya Consumer biasa, jom ramai-ramai kita hadir ke majlis ilmu HEALTH & WELLNESS TALK yang akan diadakan di seluruh Malaysia. Tambah ilmu nutrisi penjagaan kesihatan dan kecantikan terus dari Pakar Nutrisi;

H&W Talk Jan 2018 Lembah Klang

H&W Talk Jan 2018 UTARA

H&W Talk Jan 2018 PANTAI TIMUR

H&W Talk Jan 2018 SELATAN

H&W Talk Jan 2018 TIMUR MALAYSIA


Ok jom continue dengan CoQ10… 🙂

Apa Itu Coenzyme Coq10?

 

Coenzyme Q-10 (CoQ-10 atau Ubiquinone) adalah quinone secara semulajadi yang terdapat di kebanyakan organisma aerobik dari bakteria hingga mamalia. Ia pertama kali dikenal pasti pada tahun 1940, dan terpencil dari mitokondria hati lembu, pada tahun 1957. Coenzyme Q10 juga dikenali sebagai Coenzyme Q, CoQ, CoQ10, Ubiquinone, Ubiquinone-Q10, Ubidecarenone, atau Vitamin Q10. Pelbagai jenis Coenzyme Q boleh dibezakan dengan bilangan rantai sampingan isoprenoid yang mereka ada.

Coenzym Q10 Chemical Relation

Coenzyme Q yang paling biasa dalam mitokondria manusia ialah CoQ10. 10 merujuk kepada bilangan ulangan isoprena. CoQ10 adalah di mana-mana di tisu manusia, walaupun tahapnya berubah-ubah. Tahap CoQ10 adalah organ yang tertinggi dengan kadar metabolisme yang tinggi seperti hati, buah pinggang, dan hati (114, 66.5, dan tisu 54.9g / g), di mana ia berfungsi sebagai molekul pemindahan tenaga.

 

Tindakan biokimia utama CoQ10 adalah sebagai kofaktor dalam rantai pengangkutan elektron, dalam siri reaksi redoks yang terlibat dalam sintesis adenosine trifosfat. Oleh kerana kebanyakan fungsi selular bergantung kepada bekalan Adenosine triphosphate (ATP) yang mencukupi, CoQ10 adalah penting untuk kesihatan hampir semua tisu dan organ manusia.

 

Coenzyme Q10 adalah salah satu antioksidan lipid yang paling penting, yang menghalang pembentukan radikal bebas dan pengubahsuaian protein, lipid, dan DNA. Dalam banyak keadaan penyakit yang berkaitan dengan peningkatan generasi dan tindakan spesies oksigen reaktif (ROS), kepekatan coenzyme Q10 dalam tubuh manusia menurun [1,2] dan kekurangan koenzim Q10 membawa kepada disfungsi rantaian pernafasan, yang adalah disebabkan oleh pengeluaran yang tidak mencukupi bagi sebatian yang sangat energik, yang mengurangkan kecekapan sel.

Coenzym Q10 – Terkenal sebagai rakan karib Jantung anda.

Untuk melindungi sel-sel dan sistem organ tubuh terhadap ROS, manusia telah mengembangkan sistem perlindungan antioksidan yang sangat canggih dan kompleks. Ia melibatkan pelbagai komponen, baik secara dalaman dan eksogen, yang berfungsi secara interaktif dan sinergis untuk meneutralkan radikal bebas dan termasuk antioksidan yang dihasilkan nutrien (Vitamin C dan E, beta karoten, dan polifenol), enzim antioksidan (bilirubin, thiols, ubiquinones , dan asid urik), protein-mengikat logam (albumin, ceruloplasmin, ferritin, dan myoglobin), dan banyak bahan antioksidan antioksidan (bahan yang ditemui tumbuhan) yang terdapat dalam pelbagai jenis makanan tumbuhan.

 

Antioksidan, seperti CoQ10, boleh meneutralkan radikal bebas dan boleh mengurangkan atau bahkan membantu mencegah beberapa kerosakan yang menyebabkannya. CoQ10 meningkatkan tenaga, menambah sistem imun dan berfungsi sebagai antioksidan.

 

Potensi penggunaan suplemen coenzyme Q10 bersendirian atau digabungkan dengan terapi ubat lain dan suplemen pemakanan boleh membantu mencegah atau merawat beberapa keadaan berikut: penyakit kardiovaskular, tekanan darah tinggi, kanser, penyakit periodontal, gangguan mitokondria, kecederaan radiasi, obesiti, diabetes , Penyakit Parkinson, memperoleh sindrom kekurangan imun (AIDS), ulser gastrik, alergi, sakit kepala migrain, kegagalan buah pinggang, distrofi otot, dan penuaan.

 

CoQ10 memainkan peranan penting dalam meningkatkan sistem imun dan prestasi fizikal, kerana tisu dan sel-sel yang terlibat dengan fungsi imun adalah sangat bergantung kepada tenaga dan oleh itu memerlukan bekalan CoQ10 yang mencukupi untuk fungsi yang optimum.

 

Sumber Makanan Utama CoQ10

 

Sumber makanan utama CoQ10 termasuk

  1. ikan berminyak (seperti salmon dan tuna),
  2. daging organ (seperti hati),
  3. biji-bijian.

 

Cukupkah Ambil CoQ10 Dari Pemakanan?

 

Kebanyakan individu memperoleh jumlah CoQ10 yang mencukupi melalui diet yang seimbang, tetapi suplemen mungkin berguna untuk individu yang mempunyai keadaan kesihatan tertentu. Namun kebanyakan orang zaman sekarang ni tak miliki diet yang seimbang. CoQ10 boleh didapati sebagai tambahan dalam beberapa bentuk, termasuk kapsul gel lembut, semburan oral, kapsul shell keras, dan tablet.

Coq10 – Semakin berumur Semakin kerkurangan dari badan.

Berapa Dos Perlukan CoQ10 Setiap Hari?

 

Dos yang khas CoQ10 adalah 30 hingga 90 mg sehari, diambil dalam dos dibahagikan, tetapi jumlah yang disyorkan boleh setinggi 200 mg sehari. CoQ10 adalah larut lemak, jadi ia lebih baik diserap apabila diambil dengan hidangan yang mengandungi minyak atau lemak. Kesan klinikal tidak segera dan mungkin mengambil masa sehingga lapan minggu.

 

Healing Crisis Semasa Mengambil CoQ10

 

Kesan sampingan CoQ10 mungkin termasuk cirit-birit dan ruam; keselamatan Co q10 pada wanita mengandung atau penjagaan, atau kanak-kanak tidak ditubuhkan. Disimpulkan bahawa Coenzyme Q10 (ubiquinone / ubiquinol) adalah quinone yang larut lemak dengan struktur yang sama dengan vitamin K. Ia adalah antioksidan yang berkesan dengan sendirinya dan dalam gabungan dengan vitamin E dan merupakan asas dalam menguatkan tenaga tubuh pengeluaran kitaran ATP.

 

CoQ10 ditemui di seluruh badan dalam membran sel, terutamanya dalam membran mitokondria, dan kebanyakannya terdapat di jantung, paru-paru, hati, buah pinggang, limpa, pankreas, dan kelenjar adrenal. Kandungan badan keseluruhan CoQ10 hanya kira-kira 500-1500 mg dan berkurangan dengan usia. Coenzyme Q10 adalah salah satu antioksidan lipid yang paling penting yang menghalang pembentukan radikal bebas dan pengubahsuaian protein, lipid, dan DNA.

 

Apa Faedah Coq10? Mari kita dengar perkongsian mengenai Coq10.

 

Apa Ada Pada CoQ10?

Korang tau ke yang jantung kita ni perlukan kira kira 2000 gelen darah setiap hari tau. Banyak kan tu. Pastu jantung kita kena keras keras nak pastikan seluruh darah ni boleh dipam ke seluruh badan kita. Bagus kan jantung kita.

 

Korang  tau tak yang tenaga telah disediakan oleh nutrien coenzyme Q10(CoQ10) bagi memastikan kesihatan  salur darah kita semua dalam keadaan yang baik. Pastu nutrien  C0Q10 juga dihasilkan secara semulajadi oleh badan kita. Nutrien ini telah didapati ada dalam semua sel dalam badan kita. Nutrien ini amat bagus untuk badan kita. Bagusnyaa nutrient CoQ10 ni.

Benefits of CoQ10

 

CoQ10 ni diperlukan lebih lagi bila badan kita alami banyak pendedahan kepada kerosakan sel macam pencemaran. Memang badan boleh hasilkannya juga. Namun tak cukuplah selalunya sebab sumber luaran yang boleh buat badan kita rosak lebih banyak dari coq10 tu sendiri.

 

Nutrien CoQ10 yang telah ada dalam badan secara semulajadi amat penting bagi pengeluaran tenaga yang mencukupi terutamanya hati kita. Pastu kalau tahap CoQ10 yang ada dalam badan tak mencukupi,pengeluaran tenaga bagi sel akan juga turut merosot tau. Ni akan mengakibatkan fungsi jantung kita terjejas ye korang. So korang kenalah sentiasa mengambil berat tentang tahap nutrien CoQ10 ni ye. Bahaya kalau diabaikan tau.

 

Korang mesti tau kan yang Coq10 ni boleh melindungi kita daripada penyakit kolesterol LDL kerana ia antioksidan yang kuat malah dapat menolong arteri kita daripada mengalami sebarang kerosakan akibat LDL yang telah teroksida.

 

Kolesterol LDL yang telah teroksida boleh merosakkan salur-salur darah kita lalu mencetuskan perkembangan plak arteri kita tau. Pastu plak-plak yang terbentuk dapat membuatkan arteri kita sempit bahkan boleh menghalang pengaliran darah kita ke jantung dan otak. Ini juga dapat mengakibatkan berlakunya serangan penyakit seperti serangan jantung dan strok. Sebab tu perkara ni sangat penting untuk kita tahu bagi tujuan mengelakkan ia berlaku.

Adakah CoQ-TROL PLUS Membantu?

CoQ-Trol Plus

Dalam Shaklee sekarang ni ada vitamin baru iaitu Coq-Trol. CoQ-Trol ni baru je dikeluarkan oleh Shaklee bulan Januari 2018 ini. Ia pengganti kepada CoQhealth sebelum ini.

 

Kajian makmal sudah membuktikan tentang kandungan resveratrol yang terdapat dalam CoQ-Trol boleh membantu dalam melegakan salur darah. Tujuannya untuk menggalakkan kesihatan pengaliran darah dalam tubuh badan kita. Bagus kan CoQ-Trol ni. Banyak manfaat yang kita boleh dapat daripadanya.

 

Apa Kata Pakar?

 

Kalau korang nak tau, pakar-pakar perubatan kardiologi atau jantung telah mengesahkan nutrisi-nutrisi CoQ10 amatlah penting bagi pelbagai keadaan penyakit jantung ni tau. Bahkan terdapat banyak kajian saintifik dan aplikasi klinikal telah memberitahu bahawa nutrien ni boleh memberikan banyak faedah dalam menyokong rawatan-rawatan bagi pelbagai jenis klinikal seperti kegagalan jantung kongesif,tekanan darah tinggi serta keadaan kardiologi yang lain. Kiranya Coq10 membantu dalam semua hal ini. Kan ia menjana tenaga kepada sel badan kita.

 

Kulit juga memerlukan CoQ10 ni. Akibat kulit sentiasa terkena pencemaran, sinaran uv lah ia mudah menjadi kering dan kusam sehingga boleh kelihatan tak bermaya. Coq10 banyak terdapat di lapisam epidermis yang paling atas. Ni bertujuan untuk melindungi kulit kita dari menjadi lebih teruk. 

 

Korang nak sihat kenalah tahu tentang kegunaan CoQ10 yang terdapat di bawah epidermis atau bahagia palingatas kulit kita ni. Ia bagus sebagai pelindung uv, melindungi kulit dari dalam (innerscreen) dan juga mencetuskan pembaikan tenaga untuk sel yang dah rosak lalu menghasilkan sel-sel yang baru tau. Banyak manfaat yang korang boleh dapat daripada CoQ10 ni tau seperti kulit wanita akan menjadi tegang,kurang kedutan,kulit lebih halus,keanjalan kulit dapat dipertingkatkan dan kulit akan kelihatan lebih muda dan sihat. Bagusnyaa CoQ10 untuk kulit kita. Ni amat berguna untuk semua wanita yang inginkan awet muda selalu ye. Kiranya bila kita ambil coq10 ni untuk jantung contohnya. Ia juga akan bagi kesan pada kulit agar menjadi lebih cantik. 

 

Korang tau ke yang CoQ10 juga dapat bagi tenaga untuk otak kita berfungsi dengan lebih normal tau. Kita semua kan akan mengalami perubahan usia yang semakin lama semakin meningkat yang menyebabkan CoQ10 kita semakin berkurangan secara semulajadi. Pastu ni kan boleh buat plak amyloid kita semakin banyak lalu menyebabkan penyakit penuaan iaitu Alzheimer dan kurang fokus.

 

Justeru itu,CoQ10 ni kan dapat menjadi pelindung neuro bagi melindungi sel-sel otak. Bahkan dapat menjadikan pembentukan plak amyloid berkurangan. Jadi korang dapatlah manfaatnya terhadap otak kita seperti kurangkan risiko berkaitan penuaan (Alzheimer dan parkinson),dapat meningkatkan daya ingatan serta keupayaan pembelajaran. Ini juga dapat membolehkan minda kita menjadi lebih tajam. Yeaay,lepas ni korang mesti mudah nak ingat sesuatu tau. Hebatnyaa CoQ10 ni dalam CoQ-Trol Shaklee  kan.

 

Sekarang korang dah kenallah kan apa tu CoQ10. Dah tau camne ia berfungsi kan?

 

Cerita pasal CoQ-Trol Plus saya akan kongsikan secara mendalam nanti dalam post seterusnya okeh.

 

Salam sayang,

Master Ira & Master Hafizan

013-9422527

 

 

4 Responses to “Apa Faedah Coq10?”
  1. mrhanafi 5 January, 2018
    • mm Nur Zahirah 28 January, 2018
  2. Zaleha Abdul Razak 6 January, 2018
    • mm Nur Zahirah 28 January, 2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge