Set (Pregnancy Set – 1st/2nd/3rd trimester) Archive

Jika Keguguran, Salah Siapa?

Keguguran. Jangan salahkan diri sendiri.   Puncanya bukan sebab makan nenas. Puncanya bukan sebab rahim tak kuat. Bukan sebab mengangkat benda berat, dan bukan sebab mengalami tekanan hidup atau stress.   Ramai yang mengalaminya. Keguguran pada tiga bulan pertama memang kerap berlaku. Jika seratus wanita hamil, seramai 20 akan keguguran (20%), mungkin juga jumlah sebenar

Menghadapi tekanan darah tinggi semasa hamil. Adakah ia merbahaya?

Petang ini saya ingin berkongsi info mengenaik tekanan darah tinggi buat pembaca zahirahhafizan.com. Apakah itu darah tinggi?     Setiap orang mempunyai tekanan darah. Apabila darah dipamkan melalui arteri, daya tenaga akan terhasil pada dinding dalam saluran darah. Jumlah darah yang dipam oleh jantung dan daya tahan yang diberikan oleh arteri akan menentukan tekanan darah

Susu ibu membuak-buak dan meriah sejak hari kedua berpantang

Alhamdulillah, hari ini, hari ke-10 saya berpantang. Berat Muhammad Hafiz Hazim meningkat sebanyak 300g. Jadi, beratnya mencecah 3.3kg untuk hari ini. 🙂 Seronok melihat Hazim membesar di depan mata. Menyusu yang sangat-sangat kuat, membuatkan susu saya membuak-buak untuknya. Lebih dari cukup, sehingga saya terpaksa mengepam susu akibat payudara yang membengkak walau hari kedua berpantang. Bukan

4 Formula memilih soya yang selamat dan “tanpa racun”

Pernah anda dengar? “Makan soya macam2 boleh jadi…”   Pernah anda dengar? “Makan lah sangat soya…tirulah sangat omputih”   Hehe. Ini saya nak kongsikan…camne kita nak pilih soya… Haaa..kena ada ilmu bab ni… So lepas ni..orang sembang kencang apa pon pasal soya… Kita dah faham… Tak semestinya dia kata tu betol…kadang2 dia ada kepentingan yang

Ibu hamil berisiko berpenyakit jantung? Alamak! Saya hamil ni…

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua pembaca blog zahirahhafizan.com. Saya doakan anda ceria-ceria sentiasa! 🙂  Pagi ni, saya nak ajak kita sama-sama berfikir…bagi ibu yang mengandung mahupon bakal mengandung. Haaa..sape yang bakal mengandung tu? Hehe…Ia termasuklah gadis-gadis yang belum berkahwin, mahupon pengantin-pengantin baru yang sudah berkahwin ye. Ops, info ini juga sangat penting bagi para

Pengalaman bersalin yang cukup menggerunkan!! Tetapi ia sangat istimewa..

Alhamdulillah, Allah berikan saya ilham untuk menulis hari ini. Saya ingin berkongsi mengenai perjalanan saya dalam mengandung, melahirkan dan menyusukan anak saya yang pertama. Post ini juga menjadi kenangan buat anak saya jika suatu hari saya sudah tiada. Saya nak dia tahu betapa saya sayangkannya selama-lamanya. Tidak ada satu benda pon boleh menggugat sayang saya

Bersalin dan menyusukan 3 anak tanpa henti selama 6 tahun!

Alhamdulillah, lama ingin saya coretkan di sini kisah ini. Hari ini baru berkesampaian. Saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai pengalaman peribadi saya berkenaan bersalin dan menyusukan 3 anak syurga saya ini tanpa henti selama 6 tahun! Ye, 6 tahun! Dari 2009-2014.       Bermula tahun 2009, saya melahirkan anak sulong kami, Muhammad Hafiz

Khasiat kesihatan Asid Lemak Omega 3

[IKLAN] Promo OmegaGuard Shaklee OGOS 2017 Wow! Best ke best? Dapatkan 5 botol OmegaGuard, untuk diri anda, suami/isteri, anak-anak, dan ibu ayah di kampung, dannn….. anda Dapat E-Voucher bernilai RM60!!! Nak buat ape dengan RM60 ni? Ha ni la masanya anda mencuba produk Shaklee yang lain yang menjadi idaman anda selama ini dengan harga diskaun

Kulit gelap semasa hamil? Adakah ia normal? Bagaimana cara atasinya?

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Pagi ni saya ingin berkongsi berkenaan dengan perubahan kulit yang berlaku semasa hamil. Ada perasan kan yang jika kita hamil, mesti ada perubahan kulit yang berlaku kepada kita. Ia adalah kerana perubahan hormon yang berlaku kepada ibu-ibu. Saya juga berkongsi info ini di http://www.babycenter.com.my/a25005277/perubahan-kulit-semasa-hamil#ixzz3TYkgeTjS.     Chloasma (perubahan pigmentasi