Set (Breastfeeding) Archive

Menyusu Dengan Rasa Gembira Dengan Adanya Sokongan Suami Dan Sekeliling

Menyusu sememangnya merupakan satu proses yang penuh dengan tragedi. :). Tragedi yang penuh emosi dan semangat serta air mata yang banyak dikorbankan. Ibu menyusu bukan saja perlukan susu yang banyak untuk anak, tetapi ia lebih dari itu. Nak tahu ke?   Apa yang diperlukan oleh ibu menyusu?   Secara zahir, kita melihat seseorang ibu itu

Ibu Menyusu, Bonus Semakin Jelita Dengan Vitamin C

Siapa yang sering konsisten dengan vitamin C, sudah pasti mereka tahu dan rasai kesannya. Pernah orang cakap pada saya…” Awak semakin cerah lah”… Ye ke? Bila dibandingkan gambar zaman-zaman dulu dengan sekarang… Memang obvious kesan dan perbezaannya 🙂       Nak dijadikan cerita… Dulu masa kecil-kecil…saya jarang ambil vitamin C. Kalau ambil pon, hanya

Discount up to 33% for 4 days ONLY! Sape cepat, dia dapat!

Alhamdulillah, syukur. Hari ini, hari ke 3 World Breastfeeding Week. Ia adalah minggu yang sangat memberi sokongan yang hebat buat ibu-ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu, tidak kira berapa lama penyusuan itu berlaku.       Tanda kesyukuran saya yang amat mendalam kerana berjaya menyusukan 3 orang anak saya dengan susu ibu sehingga usia

Susu ibu membuak-buak dan meriah sejak hari kedua berpantang

Alhamdulillah, hari ini, hari ke-10 saya berpantang. Berat Muhammad Hafiz Hazim meningkat sebanyak 300g. Jadi, beratnya mencecah 3.3kg untuk hari ini. 🙂 Seronok melihat Hazim membesar di depan mata. Menyusu yang sangat-sangat kuat, membuatkan susu saya membuak-buak untuknya. Lebih dari cukup, sehingga saya terpaksa mengepam susu akibat payudara yang membengkak walau hari kedua berpantang. Bukan

4 Formula memilih soya yang selamat dan “tanpa racun”

Pernah anda dengar? “Makan soya macam2 boleh jadi…”   Pernah anda dengar? “Makan lah sangat soya…tirulah sangat omputih”   Hehe. Ini saya nak kongsikan…camne kita nak pilih soya… Haaa..kena ada ilmu bab ni… So lepas ni..orang sembang kencang apa pon pasal soya… Kita dah faham… Tak semestinya dia kata tu betol…kadang2 dia ada kepentingan yang

4 sebab utama kenapa protin sangat penting untuk ibu menyusu

Protin..satu vitamin asas yang badan kita perlukan… Terutamanya ibu menyusu dan mengandung. Saya ingin kongsikan 4 sebab utama kenapa ibu menyusu perlukan protin…   1. Untuk bekalan kalori tambahan untuk si ibu Jika dilihat kepada jadual pemakanan..ibu menyusu memerlukan kalori yang lebih daripada orang lain.. Kenapa? Kerana susu dihasilkan itu apabila diberikan kepada si anak..

Pengalaman bersalin yang cukup menggerunkan!! Tetapi ia sangat istimewa..

Alhamdulillah, Allah berikan saya ilham untuk menulis hari ini. Saya ingin berkongsi mengenai perjalanan saya dalam mengandung, melahirkan dan menyusukan anak saya yang pertama. Post ini juga menjadi kenangan buat anak saya jika suatu hari saya sudah tiada. Saya nak dia tahu betapa saya sayangkannya selama-lamanya. Tidak ada satu benda pon boleh menggugat sayang saya

Bersalin dan menyusukan 3 anak tanpa henti selama 6 tahun!

Alhamdulillah, lama ingin saya coretkan di sini kisah ini. Hari ini baru berkesampaian. Saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai pengalaman peribadi saya berkenaan bersalin dan menyusukan 3 anak syurga saya ini tanpa henti selama 6 tahun! Ye, 6 tahun! Dari 2009-2014.       Bermula tahun 2009, saya melahirkan anak sulong kami, Muhammad Hafiz

Khasiat kesihatan Asid Lemak Omega 3

[IKLAN] Promo OmegaGuard Shaklee OGOS 2017 Wow! Best ke best? Dapatkan 5 botol OmegaGuard, untuk diri anda, suami/isteri, anak-anak, dan ibu ayah di kampung, dannn….. anda Dapat E-Voucher bernilai RM60!!! Nak buat ape dengan RM60 ni? Ha ni la masanya anda mencuba produk Shaklee yang lain yang menjadi idaman anda selama ini dengan harga diskaun

Kulit gelap semasa hamil? Adakah ia normal? Bagaimana cara atasinya?

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Pagi ni saya ingin berkongsi berkenaan dengan perubahan kulit yang berlaku semasa hamil. Ada perasan kan yang jika kita hamil, mesti ada perubahan kulit yang berlaku kepada kita. Ia adalah kerana perubahan hormon yang berlaku kepada ibu-ibu. Saya juga berkongsi info ini di http://www.babycenter.com.my/a25005277/perubahan-kulit-semasa-hamil#ixzz3TYkgeTjS.     Chloasma (perubahan pigmentasi