Apa bahan yang digunakan dalam produk Shaklee?

Hari ni saya nak kongsikan tentang bahan bahan yang Shaklee gunakan di dalam produk Shaklee tau. Tentu korang tertanya tanya kan. Post ni ada beberapa post berangkai. Nanti saya compilekan dan satukan semua. Buat korang makin yakin nanti dengan Shaklee insyaallah.

 

Saya ambil di healthresource.shaklee.com. Info sangat padat di sana. Saya kongsikan di sini secara berperingkat ye.

 

Apa bahan yang digunakan dalam produk Shaklee

Apa bahan yang digunakan dalam produk Shaklee

 

Akasia gum

 

Gula akasia, juga dikenali sebagai gusi arab, adalah tumbuhan semulajadi yang diekstrak daripada kulit pohon Acacia, yang ditanam di Timur Tengah dan Afrika.  Gula dikumpul, kering, dimasukkan ke dalam larutan, dan kemudian semburan kering menjadi serbuk.  Gula akasia digunakan dalam produk makanan sebagai sumber semulajadi serat makanan dan agen pengemulsi untuk meningkatkan rasa, tekstur, dan rasa mulut.  Ia juga digunakan dalam suplemen sebagai pengikat semula jadi untuk membantu memegang tablet bersama-sama.

 

Acacia gum

Acacia gum

 

Wahh baru saya tahu apa faedah gula akasia ni. Alaa. Yang orang panggil gum arabic tulah. Ada dalam Shaklee tau ni. Diletakkan di dalam mealshakes.

 

Acerola

 

Acerola (Malpighia glabra), juga dikenali sebagai ceri India Barat, adalah buah kecil, terang-merah yang asli kepada Amerika Tengah dan Puerto Rico.  Beri Acerola dihancurkan, dan jus diekstrak di bawah keadaan yang dikawal dengan teliti untuk mengelakkan pengoksidaan.  Ekstrak jus kemudian dikeringkan untuk membuat ekstrak serbuk. Beri Acerola mengandungi Vitamin C (asid askorbik), karotenoid, dan polifenol.  Tiga polifenol tertentu telah diekstrak daripada acerola: cyanide-3-α-O-rhamnoside (C3R), perlargonidin-3-α -) – rhamnoside (P3R), dan quercetin-3-α-O-rhamnoside (quercitrin). C3R dan P3R adalah antosianin dan berfungsi sebagai antioksidan dalam badan.

 

Acerola

Acerola

 

Kalau korang nak tau. Ekstrak acerola ni ada dalam Multivitamin Shaklee iaitu Vitalea. Cuba tengok kat label. Hehe.

 

Faedah Kesihatan Acerola

 

Acerola bukan sahaja berfungsi sebagai antioksidan kerana kandungan Vitamin Cnya yang tinggi, tetapi juga meningkatkan penyerapan dan pengekalan Vitamin C.  Oleh sebab ekstrak Acerola dapat mengurangkan pengoksidaan kolesterol jahat (LDL: lipoprotein berkepekatan rendah), Acerola mungkin terlibat untuk mencegah pembentukan plak di arteri (aterosklerosis) dan mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.  Telah dicadangkan dalam kajian makmal bahawa polifenol di Acerola dapat membantu mengawal glukosa darah dan mengurangkan kegelapan kulit (hiperpigmentasi) dari UVB sinaran.

 

Agar-agar

Agar-agar adalah gusi tumbuhan semulajadi dengan sifat membentuk gel yang diperoleh daripada rumpai laut merah (Rhodophyceae).  Ia adalah air panas yang diekstrak, dikeringkan, dan disiapkan menjadi serbuk. Agar-agar digunakan dalam pembuatan makanan dan tambahan sebagai bahan pengikat dan penebalan.

 

Agar agar

Agar agar

 

Alfalfa

Daun Alfalfa (Medicago sativa) adalah sumber semula jadi pigmen tumbuhan, klorofil, dan magnesium. Besi, tembaga, zink, boron, kromium, molibdenum, mangan, kalium, beta-karoten, dan vitamin K juga terdapat di Alfalfa.  Pada masa dahulu, alfalfa dipanggil “bapa semua makanan” kerana ia dilihat sebagai berkhasiat. Sebatian fitoestrogenik seperti: coumestrol, loliolide, liquiritigenun, isoliguiritigenin, dan (4S, 6S) – dan (4R, 6S) -4-hydroxy-6-pentadecyltetrahydropyr-2-one telah diasingkan daripada sprout dan akar alfalfa. telah dikenalpasti dalam ekstrak daun Alfalfa: (-) – medicarpin, (-) – melilotocarpan E, millepurpan, tricin, dan chrysoeriol.

 

Alfalfa

Alfalfa

 

Faedah Kesihatan

 

Alfalfa boleh melindungi sel-sel dari kesan buruk kolesterol LDL, yang boleh ditambah apabila ditambah dengan ekstrak ceri acerola.  Alfalfa mengandungi sejumlah besar Vitamin K, satu faktor penting dalam pembekuan darah.   Ia telah dicadangkan dalam kajian praklinikal bahawa penggunaan biji Alfalfa dapat mengurangkan jumlah kolesterol.  Bahagian udara Alfalfa (contohnya, daun dan batang) juga mungkin mengandungi sifat anti-radang.

 

Peringatan

Adalah penting untuk berunding dengan doktor mengenai suplemen alfalfa apabila ada pada Warfarin (ubat anti-pembekuan) kerana alfalfa boleh mengurangkan keberkesanan ubat penipisan darah.

 

Produk Shaklee yang terdapat alfalfa di dalamnya adalah Alfalfa Complex, Vitalea.

 

Asid Alginic

Asid Alginic adalah bentuk asid dan tidak larut alginat, sejenis gula tumbuhan semula jadi yang diperoleh daripada rumpai laut coklat (seperti Macrocystis pyrifera). Fungsinya adalah digunakan sebagai agen mengikat untuk tablet. Dalam produk Shaklee, asid alginic ni ada dalam Vitamin C.

 

Alpha Lipoic Acid

Asid lipoic alpha adalah sebatian mengandungi sulfur yang dihasilkan di dalam badan.  Asid lipoic Alpha boleh didapati dalam makanan seperti: hati, bayam dan brokoli.

 

Faedah Kesihatan Utama

 

Asid lipoik Alpha memainkan peranan sebagai cofactor dalam metabolisme karbohidrat dan pengeluaran tenaga (ATP, mata wang tenaga dalam badan).  Kedua-dua air dan larut lemak, asid alfa lipoik diiktiraf untuk sifat antioksidan mereka dan terlibat dalam kitar semula antioksidan lain seperti vitamin C dan E, dan glutation.  Asid lipoik Alpha juga boleh memainkan peranan dalam menurunkan tahap glukosa darah dengan meningkatkan sensitiviti insulin dan penggunaan glukosa dalam sel serta mengurangkan kerosakan saraf periferi pada individu dengan diabetes jenis 2.

 

*Peringatan

Walaupun terdapat beberapa kesan buruk dari penggunaan Alpha Lipoic Acid, kesan sampingan yang paling biasa adalah tindak balas alergi yang boleh menyebabkan sarang, ruam, dan kegatalan pada kulit.  Gejala lain termasuk: cirit-birit, muntah, dan loya.  Individu yang sedang mengambil ubat yang merendahkan glukosa darah harus berunding dengan doktor sebelum mengambil makanan tambahan asid alpha lipoik.

 

 

Benih Anise

Anise (Pimpinella anisum) adalah herba asli Mesir dan ditanam di Turki dan Sepanyol. Selepas penuaian, benih ditapis dan dibilas.  Benih anise mempunyai aroma aromatik dan rasa manis seperti licorice yang menjadikannya bahan perasa yang popular dalam campuran herba.  Sebatian aktif dalam benih anise termasuk flavonoid glycosides, coumarins, dan phytoncides. Secara tradisional, benih anise telah menjadi ramuan bernilai dalam formula herba untuk aduan pencernaan.

 

Benih anise

Benih anise

Faedah Kesihatan

 

Rawatan phytoncides, penyusun biji Anise, boleh mengurangkan keletihan dan meningkatkan peredaran otak.  Rawatan anise dan phytoncide dapat mengurangkan ulser gastrik dan meningkatkan pencernaan, seperti yang ditunjukkan dalam kajian pramatlin.  Anise boleh mengurangkan gejala kemurungan postpartum dan meningkatkan kualiti hidup yang dinilai secara individu pada individu yang mempunyai dispepsia berfungsi.  Ia telah dicadangkan dalam kajian-kajian praplinikal bahawa biji Anise boleh menggalakkan penyerapan zat besi dalam usus dan mengerahkan aktiviti antioksidan.

 

**Peringatan

Wanita hamil perlu berunding dengan doktor sebelum mengambil benih anise.  Benih anise boleh menyebabkan reaksi alahan pada kulit, saluran pernafasan, dan saluran gastrousus pada sesetengah individu.

 

Di Shaklee, benih anise ni terdapat di dalam herblax. Wow sangat rasa sekarang ni. Hehe.

 

Annatto

 

Serbuk Annatto adalah warna semulajadi yang berasal dari benih pokok annatto (Bixa orellana).  Pelapik biji Annatto mengandungi tumbuhan karotenoid semulajadi yang dipanggil bixin, yang berwarna kuning pucat kepada oren berwarna gelap.

 

Fungsi

Serbuk Annatto berfungsi sebagai pewarna sayuran semulajadi.

 

Annatto

Annatto

 

Dalam Shaklee,ia terdapat dalam Carotomax bagi memberikan warna pada produk ini secara semulajadi. Makin wow dah rasa ni bila saya discover hal ni tau. Fuhh.

 

Artichoke

 

Artichoke (Cynarascolymus) adalah tumbuhan terkenal yang tumbuh hingga ketinggian 5 kaki.  Ia ditanam secara meluas di Eropah tengah dan utara Amerika Syarikat sebagai makanan.  Daun, batang, dan akar mengandungi sejumlah enzim, tanin, dan sebatian lain, termasuk cynarin, sianiding, dan luteolin.  Daun segar diletakkan melalui proses pengekstrakan.  Ekstrak itu kemudiannya tertumpu, ditapis, dan disembur-kering.

 

Artichoke

Artichoke

 

Faedah Kesihatan

Ekstrak Artichoke boleh memainkan peranan dalam mengurangkan tahap kolesterol dalam individu dengan paras kolesterol tinggi.  Pengambilan daun ekstrak Artichoke yang mencukupi dapat membantu melegakan gejala-gejala dysspepsia berfungsi seperti: kembung, sakit perut atas, kenyang, dan loya.  Telah dicadangkan bahawa Artichoke boleh berfungsi sebagai antioksidan untuk mengurangkan kerosakan hati (hepatotoxicity).

 

Dalam Shaklee, tumbuhan ini ada di dalam DTX Compleks.

 

Ashwagandha

 

Ashwagandha (Withania somnifera) adalah pokok renek malar hijau yang diedarkan secara meluas di kawasan Mediterranean dan Timur Tengah.  Akar diekstrak, dan ekstrak itu kemudiannya tertumpu dan dikeringkan. Ashwagandha secara tradisinya digunakan dalam perubatan Ayurveda, di mana ia dinilai sebagai tonik yang menggalakkan ketenangan dan daya hidup.  Komponen aktif Ashwagandha termasuk withanolides, sitoindosides, dan alkaloid.  Ia sering diseragamkan kepada kandungan anolida (biasanya 1.5% withanolides).

 

Faedah Kesihatan

 

Ashwagandha boleh mempamerkan anti radang, anti-tumor, anti-stres, antioksidan, imunomodulator, dan meremajakan harta.  Shwagandha dapat membantu menurunkan beban tekanan dan meningkatkan kualiti hidup yang dinilai sendiri.  Telah dicadangkan bahawa Ashwagandha boleh memainkan peranan dalam kognisi dan mengurangkan defisit ingatan pada kanak-kanak dan kehilangan ingatan pada orang tua.  Selain itu, Ashwagandha mungkin mengandungi sifat-sifat anti-radang dan anti-arthritik yang boleh membantu mengurangkan kesakitan sendi artritis.  Kajian-kajian klinikal telah mencadangkan bahawa Ashwagandha dapat memperbaiki arthritis dan gangguan perilaku neuro yang disebabkan oleh tekanan oksidatif.

 

ashwagandha

ashwagandha

 

Plantain Asia

 

Plantain Asia (Plantago asiatica) berasal dari Asia Timur, khususnya China, Korea, dan Jepun.  Plantain Asia tidak berkaitan dengan buah pisang, yang merupakan sepupu kepada pisang.  Akar, daun, bunga, dan biji boleh digunakan untuk kegunaan dalaman atau luaran.

 

Faedah Kesihatan

 

Kajian makmal telah menunjukkan bahawa Plantain Asia boleh membantu menurunkan jumlah kolesterol dan Plantain Asia mengurangkan pengoksidaan kolesterol jahat (LDL).  Ia juga telah dicadangkan dalam kajian makmal bahawa  mungkin mengandungi aktiviti antiviral dan merangsang sistem imun.

 

Plantago asiatica

Plantago asiatica

 

Kalau dalam Shaklee, nutriferon gunakan plantago seed.

 

Astaxanthin

 

Astaxanthin adalah pigmen carotenoid kemerahan yang terdapat di salmon, udang, dan udang galah.  Astaxanthin sering dihasilkan secara komersial dari microalgae Haematococcus pluvialis, sumber terkaya astaxanthin.

 

Faedah Kesihatan Utama

 

Astaxanthin adalah karotenoid (berstruktur serupa dengan beta-karoten) dan mempunyai aktiviti antioksidan seperti karotenoid lain, seperti alpha carotene, beta-carotene, lutein, dan lycopene.  Astaxanthin telah dijumpai untuk melindungi kulit daripada kerosakan UV dan melindungi hati dengan menurunkan kadar lipid darah, bahan radang (contohnya, IL-6), dan enzim (contohnya, ALT, AST) yang menunjukkan kerosakan hati.  Ia telah dicadangkan dalam kajian klinikal bahawa Astaxanthin boleh memainkan peranan dalam menyumbang kepada kesuburan normal.  Pengambilan Astaxanthin yang mencukupi dapat meningkatkan kesihatan mata dan ketajaman visual dengan meningkatkan aliran darah di mata sambil mencegah degenerasi makula yang berkaitan dengan usia (AMD).

 

astaxanthin dalam ikan salmon

astaxanthin dalam ikan salmon

 

Dalam Shaklee, astaxanthin ni ada dalam Carotomax.

 

Ok setakat ni dulu ye saya kongsikan. Ada lagi tau. Banyak lagi. Kita berjumpa di lain post pulak.

 

Satu nak pesan. Gunakanlah Shaklee tanpa was was ye.

 

Salam sayang,

Master Ira & Master Hafizan

013-9422527

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge