Bayi Dalam Kandungan Aktif Di Waktu Malam

Saya sering dapat persoalan macam-macam dari ibu hamil berkenaan dengan kebimbangan mereka apabila bayi dalam kandungan aktif pada waktu malam.

 

Antara persoalannya adalah,

 

” Saya hamil anak sulong. Kadang kala saya kurang selesa tidur di waktu malam. Hal ini kerana kandungan terlalu aktif di waktu malam. Adakah ia mengalami apa-apa masalah atau ia adalah sesuatu yang normal?”

 

Betol juga soalan beliau ni. Kalau saya semasa hamil anak sulong pon, bukan main risau saya. Yelah kan, kita belum ada pengalaman kan masa tu.

 

Ibu mengandung

 

Ini saya selalu jawab la.

 

Apabila mengandung anak sulong, kita memang akan alami satu pengalaman yang baru. Salah satunya adalah pergerakan anak dalam kandungan. Di dalam rahim, bayi bergerak secara aktif sejak awal lagi. Cuma kita tak dapat merasainya memandangkan masa tu bayi masih kecil sangat lagi. Bagi bakal ibu yang pertama kali hamil, sebenarnya pergerakan akan dirasakan ketika usia bayi 20 minggu. Pergerakan ini semakin ketara apabila usia bayi meningkat. Apabila usia bayi masuk trimester ketiga iaitu 30 minggu dan ke atas, pergerakannya makin aktif. Lebih-lebih lagi di waktu malam. Hal ini lah yang selalu buat kita agak susah nak tidur.

 

Sekejap rasa siku, sekejap rasa lutut. Sekejap rasa kaki. Hehe. Ia satu pengalaman yang manis kan. Keadaan yang kita alami adalah normal. Oleh itu, tidak  perlu bimbang. Jika kita bertemu dengan doktor atau jururawat di klinik semasa membuat pemeriksaan antenatal nanti, pastikan kita membawa sekeping carta pergerakan bayi. Jika carta tu menunjukkan bayi kurang bergerak, barulah perlu bimbang. Kalau ok saja, tidak ada masalah tu. Oleh sebab itu, sebagai ibu, kita  perlu memantau berapa kali anak kita bergerak dalam sehari. Catat setiap gerakannya. Ini kenangan yang sungguh manis buat seorang ibu. Alamak, rindu lah pulak Aiman, Syamimi, Husna dan Hazim tendang saya dulu dalam perut hehe.

 

Anak dalam kandungan aktif waktu malam

 

Menurut Persatuan Kehamilan Amerika, setiap bayi berbeza samada sebelum atau pon selepas dilahirkan. Pada bulan ketujuh atau kelapan kehamilan kita, kita akan melihat pergerakan bayi dalam kandungan memang semakin agresif. Ia luar dari kebiasaan sebelum ini, namun pada umumnya, semua pergerakan adalah pergerakan yang baik, tidak kira apabila ia berlaku.

 

Pergerakan Normal

 

Pada kehamilan tujuh bulan, bayi anda sedang berlutut atau tidur hingga 95 peratus dari masa itu, menurut Psychology  Today. Namun, dia biasanya masih bergerak. Psikologi Today menunjukkan bahawa janin akan bergerak sekurang-kurangnya 50 kali sejam. Corak bayi kita boleh berubah dari hari ke hari, tetapi semakin dekat kita sampai ke tarikh yang sepatutnya kita melahirkan, kemungkinan besar dia akan miliki rutin pergerakannya yang tersendiri.

 

Ibu mengandung sibuk bekerja

Pergerakan Malam

 

Persatuan Kehamilan Amerika mengatakan bahawa sesetengah bayi lebih aktif pada waktu malam. Namun mungkin juga waktu siang sebenarnya bayi kita aktif, cuma kita tidak perasan akibat kita sering lakukan aktiviti dan bukannya duduk diam-diam. Biasanya apabila kandungan kita masih kecil, kita mungkin tidak merasakan setiap kelipan, cegukan dan jangkauan tangannya. Juga waktu kita sibuk, sudah pasti kita tidak sedarinya kan. Kita hanya dapat melihat tendangan kuatnya ketika sesuatu yang benar-benar membuatkan kita terkejut. Hehe. Macam tendangan bola kat dalam perut gituu.

 

Punca Bayi Aktif Bergerak

 

Sebenarnya, apa-apa saja  perkara boleh bangkitkan bayi kita pada waktu malam. Haa jangan ingat bila bayi dah lahir baru dia boleh terjaga ye.

 

Pada siang hari, kita mungkin bergerak banyak. Ia boleh memberi kesan goyangan yang membuatkannya menjadi puas hati. Hehe. Macam diulik gitu. Apabila pergerakan itu berhenti, dia mungkin berjaga-jaga, tertanya-tanya apa yang sedang berlaku. Dia macam pelik kenapa tiba-tiba diam saja. Tadi bukan main lagi kuat buai dia kat dalam.

 

Fetus (bayi dalam kandungan) juga boleh bertindak balas dengan bunyi pada usia tujuh bulan dan boleh kenal suara ibu mereka. Sekiranya kita menonton televisyen dan tidak bercakap dengan diri sendiri, mungkin terdapat banyak suara baru untuk dikenali oleh bayi. Ini boleh menyebabkan dia menjadi lebih aktif. Sebabnya dia terdengar suara yang dia sendiri tidak pernah dengar sebelum ini.

 

Menurut Psychology Today, antara penyebab bayi aktif di waktu malam juga boleh jadi disebabkan di malam hari kita makan sesuatu yang agak kuat rasanya. Dan ia terus disalurkan kepada bayi melalui tali pusat dan air ketuban. Yang boleh membuatkan bayi dapat rasa sesuatu dan bertindak balas perubahan itu.

 

Pada siang hari, badan kita sendiri dapat meredakan bayi untuk tidur. Kita juga sering terfokus pada banyak perkara lain ketika di siang hari. Sebab tu kita  mungkin akan mendapati bahawa bayi lebih aktif apabila dah masuk waktu malam kerana badan kita dah rasai santai, dan mula berehat. Dari situ, setiap pergerakan bayi kita akan dirasai.

Selepas kita  mempunyai makanan ringan. Lonjakan dalam gula darah kita boleh memberikan bayi kita tenaga.
Apabila kita gugup. Adrenalin boleh mempunyai kesan yang sama.

 

Petua Dan Tips

 

Sekiranya kita masih rasa khuatir akibat pergerakan aktif bayi di waktu malam sehingga mengganggu tidur kita, boleh cuba lakukan apa yang kita lakukan di siang hari tu pada waktu malam juga. Cuba lihat perubahan yang dialaminya. Adakah masih sama keadaannya?

 

Berbincang dengan doktor untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

 

Cara yang lain, boleh juga kita bercakap dengan bayi kita tu. Dia kan boleh dengar. Jadi dia juga boleh faham sebenarnya.

“Sayang, ibu nak tidur lah. Jom kita tidur sama sayang. Esok kita main lagi ok. Jom kita baca doa tidur dulu”

Ikut pengalaman saya, bila kita buat ni, ia memberi kesan pada anak tau. Anak akan faham dan mula tidur juga. Haa cubalah 🙂

 

Pergerakan Bayi Masa Trimester Pertama

 

Seperti yang dikatakan di atas, pergerakan bayi semasa trimester pertama memang tidak dapat dirasai lagi.

Dari beberapa hari pertama dan minggu minggu awal kehamilan,  sel-sel  berkembang dengan pesat di trimester pertama dan ia adalah satu pembangunan yang pantas. Bayi kita terlalu kecil, dan ia tenggelam terlalu dalam ke dalam kusyen perlindungan rahim kita. Kalau waktu ini bayi kita menari tarian inang sekalipon, kita belum dapat rasai pergerakannya.

 

 

Pergerakan Bayi Masa Trimester Kedua

Kebanyakan wanita merasakan penunjuk pertama antara minggu ke-14 dan 26, tetapi secara amnya lebih dekat dengan purata minggu 18 hingga minggu 22. Kedudukan plasenta boleh memainkan peranan (jika ia menghadap ke depan, a.k.a. plasenta anterior, ia boleh meredakan pergerakan dan membuatkan penantian bagi merasa sepakan dari orang kat dalam tu lebih lewat dari tempoh biasa.

 

Apa yang sepakan seperti?

Apa yang dirasai oleh pergerakan awal? Agak sukar nak jelaskan sebenarnya. Mungkin ia akan merasakan seperti peretasan (semacam “rama-rama” yang anda dapatkan semasa kita gugup) atau gelombang (seolah-olah ikan kecil sedang berenang di sana, yang cukup banyak yang berlaku). Ia boleh dirasa seperti gelembung pecah – atau yang terbalik, di dalam perasaan yang kita dapatkan di roller coaster. Tetapi tidak kira apa pengalaman kita ternyata ia pasti membuatkan kita tersenyum manis apabila kita sedar ia berlaku.

 

Perlu diingat bahawa bayi adalah unik, sama seperti yang lain. Irama dan corak aktiviti mereka akan berbeza-beza. Cuba untuk tidak membandingkan pergerakan bayi kita dengan orang lain, atau anak kita yang terdahulu. Dan jangan stress, sama ada bayi kita kelihatan luar biasa; Ia tidak bermakna anda akan mempunyai anak yang lebih kerap di kemudian hari.

 

Pergerakan Bayi Semasa Trimester Ketiga

 

 

Ruang di dalamnya semakin sempit. Namun masih boleh bergerak.

 

Mengira Tendangan Bayi

Untuk memastikan segala-galanya berjalan seperti yang diharapkan, doktor  ingin kita memulakan “mengira tendangan,” atau pergerakan janin, bermula pada minggu 28 hingga akhir kehamilan anda. Inilah yang kita ingin cari:

Berapa kerap: Beri masa yang tenang dua kali sehari untuk mengira tendangan, sekali pada waktu pagi, apabila aktiviti cenderung menjadi lebih giat, dan sekali dalam waktu petang yang lebih aktif.

Apa yang perlu dilakukan: Periksa jam dan mula mengira. Kira saja apa-apa jenis pergerakan seperti tendangan, berkibar, beralih, dan gulung. Berhenti menghitung apabila kita sudah mencapai 10, dan perhatikan masa.
Ibu perlu cari: 10 pergerakan dalam apa jua bentuk

 

Ok itu saja perkongsian saya pagi ini. Semoga ia memberikan manfaat buat anda.

 

Nak sihat semasa hamil? Boleh cuba Set Hamil Shaklee yang lengkap ni ye. Boleh hubungi nombor di bawah untuk konsultasi.

 

Salam sayang,

Masters Ira dan Hafizan

013-9422527

2 Responses to “Bayi Dalam Kandungan Aktif Di Waktu Malam”
  1. mrhanafi 20 August, 2017
    • mm Nur Zahirah 5 September, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge