7 Rahsia Garlic- Bukan Sekadar Bawang Putih

                  Rahsia Garlic untuk Dikongsi Bersama

 

Apa yang membuat bawang putih begitu hebat?

Rahsia di sebalik kuasa besar ini adalah adalah terletak pada sebatian sulfurnya yang dipanggil Allicin.

Apabila allicin dihadamkan, ia menghasilkan asid sulfenik. Peliknya, asid ini bertindak balas dengan radikal bebas lebih cepat daripada mana-mana sebatian lain yang diketahui sebelum ini.

Ini menjadikan asid sulfenik antioksida dan di belakang beberapa manfaat kesihatan yang paling menarik bawang putih.

Tetapi, anda perlu tahu silap mata di belakang, bagaimana nak melepaskan allicin untuk mendapat faedah sepenuhnya daripada antioksidan bawang putih dan sifat-sifat lain.

Bawang putih sebenarnya mengandungi dua sebatian berasingan yang perlu datang bersama-sama untuk membentuk allicin. Kerana sebatian ini disimpan dalam petak yang berbeza cengkih, anda perlu untuk menghancurkan, mengunyah, atau cop bawang putih untuk membolehkan mereka bertindak balas dengan satu sama lain.

Ia agak bijak apabila anda memahami mengapa bawang putih dibina seperti ini.

Anda lihat, bawang putih perlu untuk melindungi dirinya daripada serangga. Jadi, apabila serangga datang dan menggigit ke dalam cengkih, sebatian ini bertindak balas … dan racun perosak semula jadi ini dilepaskan.

Ia juga dapat menjelaskan mengapa bawang putih adalah begitu baik untuk membunuh ‘bugs’ yang menyebabkan selesema, selesema, dan penyakit lain.

Saya terus datang di seluruh artikel yang menyerlahkan vitamin dan mineral kandungan yang luar biasa daripada bawang putih, yang mengejutkan saya sedikit. Tapi anda perlukan sehingga 2 ulas bawang putih (1 Ulas lebih kurang 10 biji) Sehari untuk mendapat ‘cukup dos’ untuk menikmati rahsia magiknya.

Bawang putih mengandungi kalori yang sangat rendah dan rendah lemak tepu, kolesterol dan natrium, satu biji hanya mengandungi:

3% daripada RDV mangan anda.
2% daripada vitamin C dan vitamin B6.
1% daripada kedua-dua kalsium dan selenium.
Sumber dari: NutritionData.com.

                                                         #GarlicRahsia1

#Rahsia1
Antibiotik Semulajadi Yang Selamat

Pada tahun 2012, kajian oleh Universiti Washington menyatakan bahawa sebatian dari bawang putih adalah 100 kali lebih berkesan daripada dua antibiotik popular digunakan dalam rawatan jangkitan usus yang disebabkan oleh spesies bakteria Campylobacter.

Malah, Banyak projek-projek penyelidikan saintifik lain menunjukkan bahawa bawang putih mentah mempunyai ciri-ciri penyembuhan yang luar biasa.

 

 

                                                            #GarlicRahsia2

#Rahsia2
Menguatkan Sistem Imunisasi Badan, Anti bagi Segala Penyakit berjangkit.

Terima kasih kepada keupayaan Bawang Putih kurniaan Ilahi buat kita semua untuk meningkatkan sistem imun melalui anti-bakteria, anti-virus, anti-kulat, dan anti-radang yang ter dapat didalamnya. Bawang putih telah digunakan hampir selama-lamanya sejak sekian lama berabad lamanya sebagai ubat semula jadi.

Saya sentiasa menambah supplimen bawang putih untuk makanan harian saya disokong pula dengan pengambilan supplimen semulajadi Vitamin C – ia mungkin salah satu sebab mengapa saya tidak mudah jatuh sakit demam selsema.

Dari Sumber : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11697022 ;

Satu kajian ke atas 146 orang, yang dijalankan dalam tempoh 12 minggu semasa musim sejuk, menunjukkan bahawa mengambil makanan tambahan bawang putih setiap hari mengurangkan jumlah selsema sebanyak 63%, berbanding dengan tidak mengambil makanan tambahan.

Apatah lagi, mereka yang mengambil dan mengamalkan suplimen lain sebelumnya dan terkena selesema, purata tempoh simtom telah dikurangkan sebanyak 70%, daripada 5 hari dalam kumpulan kawalan, kepada hanya 1.5 hari dalam kumpulan bawang putih.

WoW!

 

                                                          #GarlicRahsia3

#Rahsia3
Mengekalkan kesihatan Jantung dan Saluran Darah

Menurut kajian klinikal, bawang putih segar akan melindungi jantung anda. Malah, dapat menurunkan tekanan darah tinggi sehingga 8 point.
Ahli-ahli sains percaya bahawa makan satu biji bawang putih setiap hari akan mengurangkan kerosakan kepada hati dan mengekalkan aliran darah yang baik di dalam aorta.

Ia juga boleh melambatkan pengerasan arteri (dikenali sebagai aterosklerosis), seperti yang ditunjukkan dalam kajian selama empat tahun ini, di mana para peserta telah mengambil serbuk bawang putih setiap hari. Sepanjang kajian, lelaki yang mengambil bawang putih hanya mempunyai peningkatan 1.1% dalam jumlah plak; tetapi mereka yang mengambil plasebo mempunyai peningkatan 5.5%.
Sumber dari: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10381297

Bawang putih juga nampaknya mempunyai kesan dalam mengurangkan kadar kolesterol LDL, Data yang ada menunjukkan bahawa bawang putih adalah lebih baik dalam mengurangkan jumlah paras kolesterol.
Sumber dari : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10975959

 

 

                                                               #GarlicRahsia4

#Rahsia4
Kulit lebih Licin. Tiada lagi Kedutan.

Apa yang akan anda lakukan dalam menjaga penampilan anda supaya kekal muda remaja?

Adakah anda sanggup meletakkan sedikit bawang putih yang berbau ini untuk dapatkan kulit yang bebas dari kedutan?

Jika ya, anda bernasib baik. Tapi kebanyakannya tidak.

Kajian menunjukkan, Bawang putih dikatakan mempunyai ciri-ciri awet muda, ciri-ciri anti-penuaan, dan ini kemungkinan besar disebabkan oleh ciri-ciri antibakteria dan anti-radang yang ada padanya.
Sumber dari : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7526077

Apatah lagi, kajian yang dilakukan terhadap tiga sebatian bawang putih telah terbukti mempunyai kesan anti-kedut – bermakna terdapat tiga lagi alasan kukuh untuk anda menambah Garlic ini dalam makanan anda. 🙂
Sumber dari : http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0073877

Dan, jika anda mengalami jerawat, bawang putih boleh membantu dengan membunuh bakteria penyebab jerawat.
Sesetengah mengesyorkan menggosok bawang putih pada muka anda untuk manfaat tambahan tetapi saya bimbang ia mungkin menyengat. Saya lebih suka sapukan pada ayam…hehe. 🙂

 

                                                       #GarlicRahsia5

#Rahsia5
Menyingkirkan Logam Berat dari Badan

Jika anda mempunyai amalgams pergigian atau makan ikan yang tinggi kandungan merkuri seperti ikan kembung raja, ikan todak atau yu, atau bekerja di pelantar minyak dan gas yang terdedak kepada logam-logam berat seperti merkuri, anda mungkin memerlukan lebih banyak bawang putih.

Ini kerana,Kajian klinikal yang dijalankan telah membuktikan bahawa terdapat hubungan antara bawang putih dengan proses pengeluarkan logam berat dari badan, seperti merkuri dan plumbum.
Sumber dari: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/01/13/mercury-detoxification-protocol.aspx

Malah, dalam Satu kajian lain yang dilakukan ke atas tikus menunjukkan ada penurunan dalam kandungan plumbum dalam hati, buah pinggang, otak, dan tulang, terima kasih kepada dos yang tinggi ekstrak bawang putih.
Sumber dari: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378874101002379

Satu lagi kajian, kali ini 117 pekerja di sebuah kilang bateri kereta yang mempunyai keracunan plumbum yang kronik, menunjukkan bahawa bawang putih berjaya mengurangkan plumbum dalam badan. Ia dianggap oleh penyelidik sebagai berkesan sebagai ubat, dan secara klinikal lebih selamat. WoW!
Sumber dari: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22151785

 

 

                                                               #GarlicRahsia6

#Rahsia6
Melawan Jangkitan Kulat

Walaupun anda bukan seorang atlet, anda mungkin pernah mendapat keadaan berjangkit yang biasa dikenali sebagai ‘kaki makan air’.

Ia Disebabkan oleh kaki berpeluh atau lembab, merebak dari seorang ke seorang, atau menguncup ketika berjalan di atas permukaan yang tercemar,semestinya ia menjengkelkan dan sangat tidak selesa.

Satu kajian membuktikan bahawa mereka yang biasa diberikan ubat Lamisil 1% terhadap penyelesaian bawang putih mempunyai kadar penyembuhan 100% terhadap jangkitan kulat, berbanding dengan kadar menyembuhkan 94% daripada Lamisil.
Sumber dari : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11050588?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=1

WoW! Agak menarik untuk penyelesaian semula jadi ni kan?

Dr. Weil mencadangkan satu atau dua ulas bawang putih sehari untuk sesiapa sahaja yang mengalami jangkitan kronik atau berulang seperti telinga atau jangkitan yis.
Sumber dari: http://www.drweil.com/vitamins-supplements-herbs/remedies/garlic/

 

                                                        #GarlicRahsia7

#Rahsia7
Melawan Kanser

Ciri-ciri bawang Putih yang anti-bakteria, tahap antioksidan yang tinggi, dan keupayaan untuk meningkatkan pembaikan DNA, hanya sebahagian daripada sebab-sebab yang dikemukakan oleh Institut Kanser Kebangsaan USA untuk manfaat anti-kanser. Sumber: http://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/garlic-fact-sheet

Terdapat banyak kajian di luar sana, yang menunjukkan bahawa bawang putih dapat melindungi terhadap pelbagai jenis kanser:

1. Kajian klinikal telah membuktikan bahawa makan bawang putih dengan kerap boleh mencegah kanser prostat. Sumber: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.280.8297&rep=rep1&type=pdf

2. Kajian juga membuktikan makan dengan banyak bawang putih mentah atau yang dimasak boleh memberi kesan perlindungan terhadap kanser perut dan usus. Sumber: http://ajcn.nutrition.org/content/72/4/1047.short

3. Peningkatan dalam Pengambilan bawang putih boleh mengurangkan risiko kanser pankreas. Sumber: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16172215

4. Malah terbukti dari kajian yang dijalankan bahawa Bawang putih dapat mencegah kanser payudara. Sumber: http://www.ingentaconnect.com/content/ben/acamc/2011/00000011/00000003/art00002

 

 

 Korang Tau Tak?

 

#KorangTauTak?

Kajian klinikal menunjukkan untuk mendapat Faedah dari Garlic,
Dos bagi orang Dewsa normal adalah 1-2 Ulas (10-20 biji) = 500-1000mg SEHARI.
Sumber: https://www.drugs.com/npp/garlic.html

WoW!

 

                                          2 Ulas Bawang Putih SEHARI??

EEEUUUU!!!!

2 Ulas Sehari!!!???

Macam mane nak makan? Makan mentah2 gtu je??? No way!!!

But… but… ada tapi die… 

Ada jalan penyelesaian die….next picture plz…

 

                                                   Garlic Complex

 

Jangan risau, GARLIC COMPLEX kan adoo…. 

Dengan Allicin yang aktif terpelihara ditambah dengan Spearmint dan Rosemary, Garlic Complex dapt memberi kesan yang lebih OPTIMUM berbanding dengan jenama lain.

Info lanjut Garlic Complex, klik 
http://goo.gl/sH182r
http://goo.gl/sH182r
http://goo.gl/sH182r

 

                                                    Lagiii tentang Garlic Complex

 

                                                      #GarlicComplexTheBest

 

 

nfo lanjut Garlic Complex, klik http://goo.gl/sH182r
http://goo.gl/sH182r
http://goo.gl/sH182r

 

#TestiDemamSelsema 

#TestiDarahTinggi

#TestiRuamMelecet

 

#TestiGatalSeluruhBadan

 

#TestiAirKencingKotor

#TestiKeputihanWanita

                                                   #GarlicComplexTheBest

#GarlicComplexTheBest

Whatsapp Sekarang ke
013.942.2527
013.942.2527
013.942.2527

nfo lanjut Garlic Complex, klik http://goo.gl/sH182r
http://goo.gl/sH182r
http://goo.gl/sH182r

#GarlicComplexTheBest
#NaturalSuppliment
#ShareFromHEART
#013.942.2527
Zahirahhafizan.com

 Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di vitamin-cerdik.com.com adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.
2 Responses to “7 Rahsia Garlic- Bukan Sekadar Bawang Putih”
  1. Khairul Zamri 19 July, 2017
    • mm Nur Zahirah 9 August, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge