Jika Keguguran, Salah Siapa?

Keguguran. Jangan salahkan diri sendiri.

 

Puncanya bukan sebab makan nenas.
Puncanya bukan sebab rahim tak kuat.
Bukan sebab mengangkat benda berat, dan bukan sebab mengalami tekanan hidup atau stress.

 

Ramai yang mengalaminya. Keguguran pada tiga bulan pertama memang kerap berlaku. Jika seratus wanita hamil, seramai 20 akan keguguran (20%), mungkin juga jumlah sebenar lebih dari itu. Lebih kerap lagi untuk wanita berumur 40 tahun ke atas (lebih dari 50% akan keguguran bila hamil). Tapi kebanyakan wanita senyap sahaja bila keguguran, tidak mahu berbincang mengenai pengalamannya. Sebab itu lah masyarakat tidak tahu betapa kerapnya berlaku keguguran.

 

Bila kita lihat benih lelaki (sperma), setiap kali melakukan hubungan kelamin, lebih dua juta sperma akan keluar mencari telur wanita. Tapi, sememangnya 70% sperma tidak sempurna, dan 10% telur wanita tidak sempurna.

 

Memang manusia tidak dijadikan sempurna. Walaupun kita kelihatan sempurna, benih dan baka kita tidak semuanya sempurna.

 

Bila benih suami atau telur isteri yang tidak sempurna bergabung, dengan takdir Allah yang maha mengasihani, diutuskan supaya janin itu tidak menjadi dan keguguran berlaku pada tiga bulan pertama, sebelum diberikan roh pada bulan keempat.

 

Dari segi Sains kajihayat dan Sains perubatan, bila janin yang digugurkan diperiksa bakanya (analisa kromosom), lebih dari setengah dari janin tu mempunyai jumlah kromosom yang tidak normal. Kebanyakan mempunyai masalah lebih teruk dari syndrom-syndrom yang kita pernah jumpa dalam bayi yang hidup (iaitu lebih teruk dari Down’s Syndrom yang boleh hidup).

 

Sebab itulah tidak ada bukti yang ubat hormone yang menguatkan rahim boleh mengelakkan keguguran di peringkat 3 bulan pertama. Sudah sememangnya janin ini tidak boleh menjadi.

 

Tapi, bila berkerja sebagai pakar Fetal Medicine, saya lah yang melihat janin yang tidak menjadi ni dalam scan awal. Memang macam-macam kecacatan yang saya dah lihat, kerap kali lepas kerja balik rumah, saya menangis. Kebanyakan akan gugur sendiri (Alhamdulillah kuasa Allah menentukan supaya anak kita tak menderita), tapi ada segelintir yang tidak jadi gugur, dan kecacatan yang dilihat selepas lahir sangatlah serious.

 

 

Sebagai contoh (lihat gambar), ini Mermaid Syndrome, Bayi Duyong ini bukanlah mitos, berlaku sekali dalam setiap 100,000 ribu kehamilan. Saya pernah melihat dua kali dalam kandungan melalui scan. Ini adalah sindrom di mana ada masalah saluran darah dari badan ke kaki. Selalunya tidak ada buah pinggang maka janin ini tidak membuat air kencing dan tidak ada air ketuban. Tanpa air ketuban, paru-parunya tidak akan terbentuk dan dia tidak boleh bernafas selepas bersalin (air ketuban diperlukan di peringkat awal kehamilan untuk masuk dalam paru-paru untuk memberi tekanan dari dalam supaya membesar, tanpa air ketuban paru-paru kecil dan keras). Selalunya saluran kencing, saluran najis dan vagina/faraj (jika perempuan) bergabung dan hanya ada satu lubang. Kebanyakan mermaid sindrom ini akan keguguran, tetapi ada segelintir kita lihat akan hidup seketika sebab ada sedikit buah pinggang yang berfungsi (lihat gambar kedua, bayi Duyong yang hidup di Amerika sehingga umur 10 tahun selepas 2 kali pembedahan menerima pendermaan buah pinggang).

 

Bayi dilahirkan dengan sindrom mermaid

 

 

Mermaid Syndrome ini contoh sahaja. Nama perubatan sebenarnya Sirenomelia. Lebih banyak lagi syndrom lain saya dah lihat, tak dapat nak kira.

 

Saya pun pernah mengalami keguguran pada peringkat awal kehamilan. Dua kali saya gugur. Dan dua-dua kali saya bersyukur, Alhamdullilah, sebab Allah nak bagi saya peluang untuk mendapat zuriat yang sihat, dan kurangkan penderitaan kita.

 

A miscarriage is Allah’s decision to abort your abnormal embryo, to give you the opportunity to have a healthy baby in the future. Kalau tak jadi Alhamdullilah Tuhan gugurkan. Cuba lagi. Jangan salahkan diri sendiri. Alhamdullilah. Insyallah.

 

Ini saya kongsikan dari Dr Imelda Balcin. Terima kasih doktor kerana berkongsi. Betol kata doktor mengenai hal ini. Tidak perlu rasa tertekan sehingga mengundang mudarat yang lain pula kepada kesihatan ibu.

 

Bagi mengelakkan masalah ini  berlaku, kita boleh berusaha dengan mencuba suplimen yang selamat. Apa kata alang alang jaga kesihatan diri dan kandungan, kita jaga ia dengan betol betol.

 

Dalam Shaklee, disediakan set untuk ibu hamil bagi tujuan sihat ibu dan janin dalam kandungan. Suplimen ini telah dirasai sendiri oleh doktor seluruh Malaysia. Ramai yang merasai perbezaannya.

 

Lalui tempoh hamil dengan sungguh ceria

 

 

Sebelum hamil pula, perlu terus jaga kesihatan dengan baik. Bukan tunggu dah hamil baru nak peduli pasal kesihatan kita. Kerana nak dapatkan sperma dan ovum yang sihat, ia perlu dibentuk dari awal😁. Boleh ambil set yang sama dikala hamil, namun perlu ditambah dengan vivix untuk bantu membentuk sperma dan ovum yang sihat sebelum berkahwin lagi.

 

Vivix super dooper best

 

Nak cuba?

 

Boleh hubungi nombor di bawah.

 

Salam sayang,

Master Ira&Hafizan

013-9422527

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge