Bahayanya Penyakit Kardiovaskular!

Penyakit kardiovaskular merupakan penyakit saluran darah. Ia juga  dikenali sebagai penyakit jantung. Penyakit ini melibatkan pelbagai masalah yang berkaitan dengan proses yang dipanggil aterosklerosis.  Aterosklerosis adalah suatu keadaan yang berlaku apabila plak dibina di dalam dinding arteri. pembentukan ini menyempitkan arteri, menjadikannya lebih sukar untuk darah mengalir melalui. Jika membentuk darah beku (blood cot), ia boleh menghentikan aliran darah. Ini boleh menyebabkan serangan jantung atau strok.

 

Plug di dalam saluran darah

Plug di dalam saluran darah

 

Bagaimana Plak Boleh Terbentuk?

 

Kolesterol boleh bergabung dengan lemak, kalsium, dan bahan-bahan lain dalam darah untuk membentuk plak. Plak kemudian perlahan-lahan membina dan mengeras di dalam arteri, menyebabkan mereka bergabung antara satu sama lain. Apabila plak ini bergabung, keadaan ini dipanggil aterosklerosis, yang membawa kepada penyakit jantung, serangan jantung dan strok.

 

 

Bagaimana Darah Beku (Blood cot) Terbentuk?

 

Darah beku boleh berlaku apabila berlaku aterosklerosis. Aterosklerosis adalah penyakit di mana bahan berlilin (Gabungan lemak, kalsium, dan bahan-bahan lain dalam darah)  dipanggil plak membina di dalam arteri kita. Lama kelamaan, plak boleh pecah.  Diabetes meningkatkan risiko plak pembentukan dalam arteri, yang boleh menyebabkan pembekuan darah berbahaya.

 

 

Bagaimana Serangan Jantung Berlaku?

 

Serangan jantung berlaku apabila aliran darah ke sebahagian jantung disekat oleh darah beku. Jika ini berlaku, darah tidak dapat mengalir sepenuhnya. Dan kesannya, sebahagian daripada otot jantung yang dibekalkan oleh arteri tersebut akan mulai mati.

 

Kebanyakan orang akan terus hidup dengan serangan jantung pertama mereka dan kembali kepada kehidupan normal mereka. Namun itu tidak bermakna kita boleh hidup seperti sediakala. Ada sesuatu perlu diubah dari segi gaya hidup.  Doktor akan memberi nasihat ubat-ubatan dan perubahan gaya hidup mengikut berapa teruk jantung kita telah rosak dan apa tahap penyakit jantung yang disebabkan serangan jantung. Amalkan pemakanan yang lebih sihat, kawal emosi dengan lebih stabil, juga sentiasa pantau penyakit ini dengan sebaiknya kerana ia mungkin akan hadir kembali bila-bila masa sahaja.

 

Strok iskemia (jenis yang paling biasa) berlaku apabila saluran darah yang membekalkan darah ke otak disekat, biasanya dari darah beku (blood cot). Apabila bekalan darah ke sebahagian otak dipadam, sel-sel otak akan mati. Hasilnya adalah ketidakupayaan untuk menjalankan beberapa fungsi sebelum seperti sebelum ini seperti berjalan atau bercakap. “Strok berdarah” berlaku apabila saluran darah di dalam otak pecah. Punca paling utama adalah tekanan darah tinggi yang tidak terkawal.

 

Bahayanya Penyakit Kardiovaskular, Jantung dan Darah tinggi

Bahayanya Penyakit Kardiovaskular, Jantung dan Darah tinggi

 

 

Punca Kepada Penyakit Kardiovaskular

 

 

Nampak di sini apa punca utama kepada penyakit strok ini? Ia bermula dengan penyakit darah tinggi yang mana disebabkan oleh terbinanya pluk di dalam saluran darah. Yang apabila pluk ini pecah, ia akan menghasilkan darah beku. Darah beku ini akan menjadi halangan kepada darah untuk dialirkan ke seluruh badan termasuklah otak dan jantung. Apabila sesetengah bahagian jantung tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi, ia akan mematikan sel jantung itu sendiri. Dan kini jantung suda tidak dapat berfungsi seperti biasa kerana alami kecacatan. Jantung akan lebih cepat penat berbanding sebelum ini kerana jantung sudah cacat.

 

 

Penyebab kepada penyakit ini adalah terbinanya pluk dari gabungan lemak, kalsium yang tak terurai, dan bahan-bahan lain dalam darah. Kerana itulah gaya hidup perlu dijaga dari awal dalam memastikan lemak yang kita ambil setiap hari tidak memudaratkan kita di kemudian hari. Kalsium juga begitu. Ada banyak suplimen kalsium di pasaran, namun tahukah kita yang kalsium ni jika ia tidak hancur dalam masa setengah jam ia boleh mendap di dalam saluran darah dan buah pinggang kita? Kebanyakan kita tidak ambil peduli hal ini kerana yang penting harganya murah. Alahai. Kalau murah pon namun memudaratkan, lebih baik tak payah ambil kan? Alamak, kalau tak ambil mudarat lain pula. Sebab tu kena pandai pilih suplimen yang betol-betol berkualiti.

 

Baca>> Kalsium Yang Selamat Untuk Jantung Dan Buah Pinggang

 

Berkenaan lemak pula, berapa ramai antara kita yang peduli hal ini? Tahukah kita tanda kolestrol tinggi itu sebenarnya ibu kepada berkumpulnya lemak di saluran darah (arteri) kita? Berapa ramai yang makan roti canai, nasi lemak setiap hari tidak peduli hal ini. Yang penting sedap dimakan. Ye, betol sedap di saat ini. Namun kesannya pada masa hadapan bagaimana pula?

 

Baca >> Tips makan nasi lemak dan roti canai tanpa tingkatkan kolestrol dalam saluran darah

 

Setiap penyakit yang kita hadapi hari ini sememangnya disebabkan tabiat pemakanan kita setiap hari selama bertahun-tahun lamanya. Mungkin hari ini kita belum sakit, namun tabiat kita bertahun-tahun dari hari ini mungkin membuatkan kita sakit dalam masa 5 tahun dari sekarang. Mana kita mahu? Menelan ubat setiap hari sepanjang hidup kita atau menelan suplimen bagi mencegah kita mendapat penyakit?

 

Fikir-fikirkan. Kerana ramai orang nyatakan hal ini.

 

“Kak, saya tak suka lah suplimen. Banyak kena makan.”

 

Ye, betol. Kerana badan kita miliki terlalu banyak fungsi yang terlalu kompleks. Masakan satu suplimen cukup lengkap untuk semuanya. (Namun boleh start 1 suplimen dahulu untuk permulaan. Yang terbaik adalah vivix dan omegaguard).

 

Bila kita demam, sakit kepala, batuk. Doktor pon bagi 3 ubat kan? Hehehe. Tu baru 3 masalah. Ni kalau ada banyak masalah kritikal macam diabetes, sakit jantung, darah tinggi. Ada berani nak mengomel kat doktor yang “banyaknya doktor bagi ubat ni”. Dah sakit kritikal tu kan. Lebih dari 5 jenis ubat woooo. Bukan boleh sembuh pon. Kawal saja.

 

Kalau suplimen pula, bila kita ambil sebelum kita mendapat sebarang sakit, walaupon ia sampai 5 jenis suplimen sekalipon, kita masih belum sakit. Ia adalah satu nikmat yang sungguh besar kepada kita tau. Mana satu kita pilih? Nak makan ubat kerana sakit dan penyakit tu tak hilang pon atau nak makan suplimen bagi mencegah mendapat penyakit?

 

Saya sudah memilih. Pilihan saya adalah makan suplimen untuk cegah dari mendapat penyakit. Kerana saya tahu jika saya sakit, saya nak bekerja dengan hati yang gembira pon bukan main susah lagi. Ia boleh menyebabkan kesihatan saya semakin teruk. Jadi saya kena jaga pemakanan saya, gaya hidup saya, kawal stres sebaik mungkin, amal kan gaya hidup sihat dan sebagainya yang menjuruskan kepada kesihatan saya.

 

Baca sini >> Tips memilih suplimen yang beri manfaat, bukan mudarat.

 

Semoga perkongsian saya hari ini mampu membuka mata dan fikiran anda semua yang membaca blog saya ini.

Nak dapatkan suplimen bagi mencegah mendapat penyakit? Boleh hubungi saya di bawah.

 

Salam sayang,

Master Ira & Hafizan

013-9422527

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge