Tips Atasi Masalah Pepijat

Anak saya pernah kena pepijat ni. Kesian diorang. Tapi waktu tu saya pon tak tahu mereka kena pepijat. Tiba-tiba gatal yang teruk satu badan. Mula-mula saya ingatkan mereka tersalah makan. Tapi lama kelamaan makin banyak. Penuh gatal-gatal satu badan. Kami terus bawa mereka ke klinik. Doktor kata kesan merah-merah tu adalah kesan gigitan pepijat. Erkkk!

 

Kesan gigitan pepijat

Gambar hiasan

 

Kebetulan masa tu kami tengah travel. Adeh, menggaru bukan main sampai berparut diorang ni. Saya tak kenalah pulak. Kata doktor, mungkin sebab saya tidur di bahagian tengah dan anak-anak di bahagian tepi katil. Sebab pepijat selalu berada di bahagikan tepi katil tu. Alah, senang cerita kat bahagian celah tilam katil tu. Kiranya bahagian tepi.

 

Kesian kat anak-anak. Memang satu badan menggaru gatal. Dahlah diorang ni jenis ada kulit sensitif.

 

Kenapa Boleh Wujud Pepijat?

 

Bila bilik tertutup dan matahari sukar masuk…kemungkinan ia menjadi sarang untuk wujudnya pepijat. Lagi pula jika bilik itu jarang digunakan. Kalau berair cond pon ada kemungkinan juga jika ruang tertutup.

 

Pepijat ni suka berada dalam keadaan gelap. Ia suka singgah kat tilam atau bantal atau mana-mana yang berwarna merah dan hitam. Jadi kita kena elak pilih color ni untuk sarung bantal mahupon tilam kita ye.

 

Kitar hidup pepijat

Kitar hidup pepijat

Apa Cara Nak Elak Pepijat?

 

Doktor sarankan untuk sembur tilam bahagian tepi tu dengan air teh pekat. Sah-sah tanpa gula lah kan! Heheh. Nanti kang semut pulak yang datang. Hehe.

 

Sembur kat bahagian tepi dan celah-celah tilam tu. Kalau takde kat area atas tilam, area bawah tilam mungkin ada. Ia boleh bergerak. So ia tak de masalah nak merayap naik ke atas cadar time kita tidur tau.

 

Pepijat di katil

 

Doktor cakap, pepijat sangat tak sukakan air teh. Ia boleh buat pepijat tu mati. So bolehlah cuba.

 

Pepijat di celah tilam

 

 

Adik saya pernah terkena pepijat ni di rumah mertua. Katanya, dia sembur dengan Basic H. Terus tak datang dah pepijat tu. Boleh cuba juga.

 

Apa Yang Doktor Berikan?

 

Ni ubat doktor bagi bagi selesaikan masalah gatal-gatal akibat kesan kena pepijat. Kejap je sapu, hilang rasa gatal tu. tapi parut tak leh hilanglah guna krim ni 🙂

 

Ubat hilang gatal akibat terkena pepijat

Ubat ini mengandungi fusidic acid BP 2% w/w, juga chlorocresol 0.1% w/w as preserved. Keluaran Pharmaniaga Manufacturing Berhad. Beratnya 15 gram.

 

Selain guna ubat ni, saya juga berikan anak-anak vitamin C chewable, nutriferon, mealshakes , garlic dan  vitalea kids. Untuk luaran pula saya guna Basic H untuk mandi dan Herbal Blend untuk sapu kawasan gatal dan infection tu.

 

Kenapa Saya Berikan Mereka Shaklee Walau Mereka Mengambil Ubat Sapu?

 

Ini kerana saya nak naikkan imun sistem mereka dan elak mereka dari terkesan lebih teruk lagi dengan jangkitan ini. Yelah, ada yang gatal-gatal pon boleh jadi demam sebabnya emosi mereka terganggu. Pada masa yang sama tidur mungkin kurang lena dan akibatnya kurang rehat. Bila kurang rehat dan emosi terganggu, sakit akan menghinggap. Jadi sebelum melarat, saya berikan mereka suplimen untuk cegah mereka dari mendapat kesan yang lain pula kan.

 

Lagipon nak bagi kering kesan garu tu sebab memang ia amat menggatalkan lah. Bila luka cepat pulih, jangkitan pada kesan luka pon berkurang dan makin cepat pulih bila ambil suplimen ini.

 

Lagi pula, bantu terus untuk hilangkan parut kesan garu tu.

 

Nak dapatkan suplimen yang bantu anak dari masalah pepijat ni?

 

Boleh hubungi kami di bawah ye. Kami sedia membantu anda.

 

Salam sayang,

Master Ira& Hafizan

013 942.2527

zahirahhafizan@gmail.com

Pengedar Shaklee Aktif

 

 

 

 

 

 

 

One Response to “Tips Atasi Masalah Pepijat”
  1. akubiomed 11 October, 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge