Tips Rahsia Elak Nyanyuk dan Tua Sebelum Usia

Alhamdulillah, semalam saya dan suami serta organisasi saya beserta organisasi lain dalam Shaklee sama-sama belajar dari pakar nutrisi kami dari Shaklee. Kami belajar mengenai Petua Awet Muda Badan dan Minda. Yela, bukan badan kita je yang perlukan petua awet muda ni, minda juga perlukan petua awet muda.

 

Kenapa kita tak nak nyanyuk? Sebab kita tidak mahu menyusahkan orang lain. Walau anak kita. Betol?

Kenapa kita tak nak tua sebelum usia? Sebab bila jantung kita tua dengan lebih cepat, kita akan alami sakit jantung. Dan ia adalah kritikal kan.

 

Petua Awet Muda Kulit dan Minda

Petua Awet Muda Kulit dan Minda

 

 

Lapisan Kulit Manusia

 

Tahukah kita yang kulit kita ni miliki 3 lapisan? Iaitu epidermis (lapisan luar), dermis (lapisan dalam) dan hypodermis.

 

Epidermis ni lah kawasan atau bahagian yang keluar jerawat, jeragat, tempat kita sapu make up. Haaa… lapisan luar nilah.

 

Lapisan Kulit Manusia

Lapisan Kulit Manusia

 

 

Lapisan dermis pulak tempat terletaknya kolagen dan vitamin C pada kulit kita tau. Jika kolagen cukup, kulit dari lapisan dermis ke epidermis akan miliki kulit yang lebih cantik dan tegang. Lagi awal jaga, lagi cantik kulit. Jika makin berusia, badan kita akan mengalami penurunan kolagen. Jika kita jaga pengambilan kolagen dari awal…kita tidak akan alami tua sebelum usia. Haaa…mesti nak kan walau kita dah umur 70 tahun…orang nampak kita ni macam baru umur 40 tahun. Pergh! Jalan pon macam orang muda lagi. Kan senang. Kita tak susahkan orang lain. 

 

 

Usia bila kolagen paling top dalam badan?

 

Ketika kita berusia 20 tahun, kandungan kolagen dalam badan kita adalah maksimum. Kolagen akan berkurang mengikut usia tau. Sekarang dah umur bape? Haaa…cek diri sendiri hehe.

 

Apa Fungsi kolagen?

 

Anjalkan kulit. Takde orang nak kulit kedut seribu kan?

 

Nak Kedut Macam ni?

Nak Kedut Macam ni?

 

Kecilkan liang roma. Kalau liang roma yang besar kan… lebih mudah masuk kotoran, dan pada masa yang sama tak nampak kulit tu licin dan tegang. Tak bestlah kan. Sebab tulah kita nak kulit yang miliki liang roma yang kecil. Baru best! Makin cun 🙂

 

Nak kulit liang roma besar?

Nak kulit liang roma besar?

 

 

Kurangkan kedutan. Ahaaa..kan manis kalau muka bebas kedut 🙂

 

wanita cantik

wanita cantik

 

Bantu untuk kuatkan struktur otot badan. Kalau tak cukup kolagen, akan kedut dan layu serta kendur. Ramai wanita yang alami masalah payudara kendur. Ini juga membantu dalam tegangkan payudara tau. Haaa… Lagi satu… jika orang gemuk dan kemudiannya kurus…akan alami penggelebehan kan? Kolagen bantu dalam atasi masalah gelebeh ini 🙂 Kiranya kolagen ni anti gelebeh la 🙂 . Haaaa kan best! 🙂 Dos kena betol tau 🙂

 

Otot Menggelebeh

Otot Menggelebeh

 

 

Menegangkan satu badan termasuk payudara.

 

Bantu rambut yang lebih elok. Kolagen merupakan salah satu protin yang membantu dalam mengatasi masalah rambut yang gugur, bercabang, botak dan kering.

 

rambut cantik dengan kolagen

rambut cantik dengan kolagen

 

Membantu dalam kesihatan sendi

Sendi adalah bahagian otot yang menyambung antara tulang dengan tulang. Kolagen membantu kesihatan tulang rawan supaya tidak pecah. Jika tulang rawan pecah, seseorang itu akan alami arthritis.

Rheumatoid-Arthritis

Rheumatoid-Arthritis

 

Arthritis ni bukan saja pada sendi tangan atau jari, tapi juga lutut dan sebagainya. Di mana saja yang terletaknya sendi. Ia termasuk tulang belakang. Kalau kita tak jaga tulang belakang, ia boleh menyebabkan masalah SliP Disc untuk berlaku.  Tulang belakang akan dimasukkan besi jika alami masalah.

 

 

Di mana letaknya Kolagen dan Vitamin C di dalam kulit?

 

Tahukah kita di mana letaknya vitamin c dalam kulit kita? Vitamin C berada antara kolagen. Tujuan vitamin C ni adalah untuk  membantu untuk kuatkan struktur kolagen.

 

Dengan pengambilan kolagen, kulit kita akan alami kecantikan yang semulajadi. Tak pakai make up pon, nampak cantik. Haaa jadi bila suami tengok kat rumah…tak delah suami tertipu kan. Yelah, nak tidur malam kita tak pakai make up pon kan. Jadi kecantikan semulajadi ni penting 🙂 .

 

Ovari juga miliki kolagen?

Kolagen juga terdapat di ovari tau. Ovari kita juga akan alami penuaan jika sel badan kita menua. Haaa sebab tulah awet muda ni penting bukan hanya untuk awet muda wajah tau. Tapi ia adalah satu badan. Dan juga termasuk organ badan kita.

 

Ovari wanita perlukan kolagen

Ovari wanita perlukan kolagen

 

Bagaimana kesan ovari yang tidak miliki kolagen yang cukup? Antara kesannya adalah ovum (telur wanita) susah untuk dihasilkan. Sebab tu apabila usia meningkat, ramai yang susah untuk hamil kan? Untuk membantu mudah hamil, salah satu perkara yang perlu diperbaiki adalah cukupkan kolagen untuk ovari.

 

 

 

 

Kenapa lambat kesan kolagen pada badan?

 

Ada sesetengah orang, cepat kesan kolagen pada badannya. Macam saya sendiri, kesan kolagen yang saya ambil boleh nampak dalam masa 3 hari saya ambil tau. Tapi, ada sesetengah orang…lambat sikit kesan kolagen nak bagi rasa pada badannya berbanding orang lain. Kenapa?

 

Haaa…ni ada sebabnya tau.

 

Faktor umur.

 

Jika masa umur meningkat baru amik kolagen. Memang perlukan masa lah. Sebab banyak sangat dah kolagen kurang dalam badan. Saya sarankan untuk mengambil 2 paket sehari untuk bulan pertama. Dan jika ada nampak perubahan dah, boleh dikurangkan dos kepada 1 paket sehari sahaja 🙂

 

Kolagen pergi tempat yang paling penting dulu.

 

Contoh seseorang itu alami masalah ovari. Kolagen akan tuju ke bahagian ovari terlebih dahulu sebelum mencantikkan rupa paras. Contoh lain, seseorang tu ada masalah sendi. Jadi, kolagen bantu baiki masalah sendi tu dulu sebelum atasi masalah rambut. Suplimen ni dia tuju ke tempat lebih penting terlebih dahulu. Kerana misalnya orang tu botak. Jika botak, masih boleh hidupkan. Tapi jika orang tu alami masalah sakit sendi, ia bantu atasi masalah tu terlebih dahulu sebelum ke bahagian rambut.

 

Apakah Sumber Kolagen Shaklee?

 

Orang kata, sama je mana-mana kolagen. Sama je.

Tapi realitinya? Tidak sama sekali. Perumpamaannya lah… Baju yang dibuat dari kain cotton dengan baju yang dibuat dari kain sutera. Lain kan? Sebab kualiti berbeza. Tapi kalau baju, tak kisahlah sebab tujuannya nak pakai je. Tapi bila suplimen atau makanan… ia lebih dititikberatkan kerana kualiti memainkan peranan penting dalam isu memberi kesan yang cepat, tidak membazir dan menjimatkan wang.

 

Betol kan?

 

Ni perumpamaannya. Mana kita mahu? Makan satu produk yang kalau 3 tahun makan baru beri kesan, tapi harganya murah. Berbanding dengan 2 bulan dah beri kesan, namun harganya lebih berbaloi dengan kualiti?

 

Nampak di situ bezanya?

 

Dan apa sumber kolagen Shaklee ni?

 

Sumber utama kolagen shaklee adalah daripada sisik ikan merah yang diperolehi dari laut dalam. Ikan merah yang dipilih ini boleh berenang sehingga 4000 meter di bawah laut. Dan ia sangat bersih serta mengandungi kandungan kolagen yang tinggi. 

 

Penyerapan kolagen Shaklee adalah 1000 dalton yang mana tuang je dalam air, terus larut dalam air. Ini menunjukkan bukti kolagen Shaklee ni adalah kolagen yang sangat cepat menyerap.

 

kolagen-terbaik-di-pasaran

kolagen-terbaik-di-pasaran

 

Jika jenama lain yang anda ingin mencuba kolagennya, cuba tanya dan cek berapa dalton kadar penyerapannya. Kerana biasanya ada yang berpuluh ribu dalton mahupon berjuta dalton kadar penyerapannya. Maksudnya, kolagen tu lambat untuk diserap di dalam badan. Dan automatik, kesannya lambat diperolehi. Jadi maknanya, lebih banyak duit banyak dihabiskan, tapi kesannya boleh dipersoalkan balik pada diri sendiri.

 

Dalam kolagen juga kita ada macam-macam lagi macam dalam gambar ni untuk memberi kesan yang optimum kepada kolagen Shaklee yang diambil. Bukannya semata-mata sisik ikan merah je. 🙂

Bahan dalam kolagen shaklee

Bahan dalam kolagen shaklee

 

 

Sebab tu lah Shaklee ni ia bantu dalam keanjalan, penghidratan (kelembapan) dan antioksidan.

Ekstrak pfaffia dan biji camellia japonica ni membantu dalam elakkan masalah kulit yang kering tau. Kan ada orang yang alami kulit kering. Haaa ia membantu lembapkan.

 

Boleh ke buat masker dengan kolagen Shaklee?

 

Ada yang tanya, boleh ke kolagen shaklee ni kita buat masker? Haaa…saya buat je :). Dan rasa dia sangat best! Kalau nak campur dengan masker ESP pon boleh! 🙂

Eh,eh..yang makan buat masker? Ye, boleh. Ni yang makan nak dipakai kat luar Sah-sah la boleh. Lainla yang dipakai kat luar tapi kita nak makan tak boleh la… Betol tak?

Kalau makan pon selamat, sah-sah kat luar pon selamat kan? 🙂

 

 

 

 

Ok, dah selesai cerita kisah petua awet muda badan atau kulit. Ni saya nak kongsi berkenaan dengan awet muda minda  pulak 🙂

 

Apa Petua Awet Muda Minda?

 

Salah satu suplimen yang boleh membantu dalam awet muda minda adalah lecithin. Tapi sebelum tu, saya nak kongsilah fungsi lecithin yang lain.

Lecithin penting untuk kulit lembut dn segar. Ia adalah sebagai agen kelembapan dan menghaluskan kulit.

Ni ramai tahu kan….lecithin membantu dalam menurunkan lemak badan. Ia berfungsi untuk memecahkan lemak. Ia lebih berkesan apabila digabungkan dengan program diet Shaklee.

Ni ramai belum tahu kot kan…lecithin membantu dalam fungsi hati dengan mempercepatkan pengaliran lemak dan kolestrol  serta mengurangkan pengumpulan lemak dalam hati di samping menyokong fungsi hati membuang toksin

 

Lecithin juga melindungi jantung dengan memecahkan lemak dalam jantung dan salur darah. Juga membantu dalam mengekalkan paras kolestrol yang lebih baik.

Lecithin Shaklee mengandungi kolina yang berfungsi untuk menghasilkan neurotransmitter- acetylcholine yang dapat menyokong fungsi sel-sel otak , menguatkan ingatan dan kecerdasan otak. 

 

Alzheimer - Nyanyuk

Alzheimer – Nyanyuk

Apa kandungan otak kita?

60% otak adalah terdiri daripada lemak dan 20% saraf adalah lecithin.

 

Tahukah kita?

Ibu yang pernah bersalin dengan cara pembedahan alami penurunan kolina yang banyak. Begitu juga ibu yang mengambil epidural semasa proses melahirkan. Potensi ibu yang jalani dua perkara ini untuk susah untuk fokus dalam melakukan kerja lebih tinggi dari orang biasa. Oleh sebab itu, si ibu perlu mengambil lecithin sebagai suplimen dalam diet harian bagi mengelakkan masalah alzheimer (nyanyuk atau lupa ingatan) dengan lebih cepat.

 

Lecithin juga bagus untuk anak yang bersekolah bagi memastikan mereka lebih fokus di dalam kelas. 

 

Mereka yang alami trauma disebabkan apa-apa sekalipon akan alami kesan penurunan kolina yang tinggi dalam badan mereka. 

 

 

Nak tau detail lagi pasal lecithin? Boleh baca sini ye 🙂 http://zahirahhafizan.com/2015/12/lecithin-penting-untuk-otak.html

 

Itu saja sharing saya hari ini. Semoga membantu.

 

Jika anda perlukan kolagen dan lecithin untuk elakkan perkara di atas berlaku pada anda atau insan tersayang, boleh klik link ini untuk order dan hubungi nombor tertera dengan segera bagi mendapatkan cara makan yang betol.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=21284c80df6ca5a2a55705829894a866

Ada promosi hebat ! 🙂 Wasap nombor 0139422527 untuk harga istimewa

 

Juga…

 

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?

Ingin mendapatkan suplimen terbaik dan semulajadi dengan harga yang ISTIMEWA?

Ingin menjana pendapatan  hanya dari rumah?

Boleh hubungi nombor di bawah untuk kami bantu anda mengubah hidup anda…

 

Salam sayang,

Master ira&hafizan

Founder Legasi Anugerah Terindah Group

Shaklee Masters nur zahirah and hafizan lutfi

zahirahhafizan@gmail.com

LAT

4 Responses to “Tips Rahsia Elak Nyanyuk dan Tua Sebelum Usia”
  1. Rokiah 19 December, 2015
    • mm Master Ira 23 December, 2015
  2. Raihanah Ahmad 21 December, 2015
    • mm Master Ira 23 December, 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge