Atasi Rambut Gugur yang Kritikal dengan Cara Mudah

Alhamdulillah, nikmat hari ni sangat banyak. Syukur pada Allah. 🙂

 

Petang ni saya nak berkongsi berkenaan cara atasi masalah rambut gugur. Saya percaya, ramai sangat yang alami masalah rambut gugur ni kan. Ada yang bangun pagi, penuh rambut yang terlekat di bantal. Saya dulu pon macam ni. Ia juga menjadi tekanan apabila asyik nampak rambut di merata tempat. Lagi-lagi anak baru mula merangkak. Tambahan kerja pula kena buat untuk setiap masa memastikan lantai bebas dari sebarang rambut yang gugur. Yela, budak kecil kan. Mana dia tahu ia adalah sesuatu yang tidak patut dimasukkan ke dalam mulut. Betol kan?

 

bayi merangkak sambil makan

bayi merangkak sambil makan

 

Lagi tambahan stress pada diri kita apabila tengok kepala kita lagi “botak” daripada suami kita. Haaaa…ini sangat-sangat menggerunkan! Balik rumah mertua nak buka tudung pon segan walau tiada muhrim. Kan? Betol? Inilah penangan rambut gugur. Malu setiap masa. Dengan suami pon kita segan. Segan segan. Memang segan sangat walau hidup sebantal. Dah kepala dah nampak kulit…rambut dah hilang semakin banyak akibat gugur…

 

Inilah yang saya alami dulu… Namun kini, banyak sangat dah rambut saya berubah tau pada diri saya secara peribadi.

 

Sebelum tu, kita bincang dulu bagaimana masalah rambut gugur boleh berlaku.

 

Kenapa rambut gugur?

  1. Pernah menggunakan bahan kimia yang tidak selamat kepada rambut. Contoh seperti mewarnakan rambut, tukar style rambut dari kerinting ke lurus, gunakan shampu yang miliki bahan kimia merbahaya.
  2. Perubahan hormon dalam badan ibu hamil dan ibu yang baru melahirkan anak. Hmm..patutlah ramai ibu-ibu yang baru melahirkan mencari saya untuk atasi masalah ni…
  3. Hmm..genetik. Jika mak ayah dia alami masalah ni apabila usia meningkat, tak mustahil si anak pon akan alami masalah ni juga.
  4. Aliran darah tidak lancar juga boleh menyebabkan rambut gugur berlaku
  5. Miliki masalah angin dalam badan yang serius. Alamak! Ramai alami ni kan?
  6. Suka tarik rambut kuat-kuat semasa menyikat rambut. Akibatnya, akar rambut lemah. Jadi, rambut mudah gugur
  7. Nutrisi yang tidak sempurna sehingga boleh menyebabkan hormon tak stabil dan terjerumus kepada masalah rambut gugur.

 

Haaa…ada rasa makin risau sekarang?

 

Bagi saya, masalah rambut gugur yang saya alami ni kerana masalah hormon yang tidak stabil dan juga aliran darah yang tidak lancar. Lagi satu betol juga point nombor 6 tu. Saya dulu kalau sikat rambut, memang sepenuh jiwa tarik rambut. Akar rambut saya akhirnya jadi lemah.

 

rambut gugur. korang tau tak

rambut gugur. korang tau tak

 

Apa yang saya lakukan?

 

Saya bertukar kepada Shampu yang lebih bebas dari bahan kimia. Dulu, pantang ada iklan dalam television mahupon majalah, saya akan rembat shampu yang menyatakan ia boleh merawat masalah rambut gugur. Bila saya pakai, makin lama makin banyak yang gugur. Saya akhirnya berhenti dan mula mencari shampu yang bebas dari bahan kimia.

 

Seperti point no 1 tu kan, masalah rambut gugur boleh menjadi bertambah kronik apabila menggunakan bahan kimia termasuklah shampu.

 

Shampu apa yang saya gunakan kini?

 

Dari pelbagai jenama. Sering bertukar dari satu shampu ke shampu lain. Perapi yang pelbagai dan bau macam-macam. Kini saya setia pada 1 jenis shampu dari 1 jenama. Alhamdulillah, saya telah menemui shampu yang saya tercari-cari sebelum ini. Dan saya akan gunakannya buat selamanya insyaallah. Kerana ia sangat sesuai buat saya.

 

Saya miliki rambut yang kering. Jadi, shampu yang sesuai untuk saya adalah shampu yang bertujuan mengelakkan rambut dari kekeringan.

 

Haaa…ini dia…

 

atasi rambut gugur

atasi rambut gugur

 

Yup, ini shampunya. Lengkap!

 

Apa kandungan Revitalizing Shampoo ni?

 

Walau sekerap mana pon kita gunakan shampu ini, ia tidak akan mengeringkan rambut dan kulit kepala kita. Itu kelebihannya.

Revitalizing Shampoo ni merupakan PH Balance. Yang mana…ia tidak terlebih asid mahupon terlebih alkali. Ia dalam keadaan ngam-ngam saja. Haaa..sebab tu ia sangat sesuai. Dan ia tidak akan memudaratkan rambut kita.

 

Revitilizing Shampoo dan Purifying Shampoo Tidak Mengandungi SLS dan SLES.

 

Ramai ambil maklum pasal kandungan SLS, SLES ni terutamanya. Yang ni kena faham betol-betol. Sebab ejaannya lebih kurang je. Ia boleh buat kita keliru.

 

JANGAN AMBIL SLS (Sodium Laureth Sulfate) dan SLES (Sodium Lauryl Ether Sulfate).

 

BOLEH AMBIL Sodium Lauryl Sulfoacetate (SLSA)

 

kandungan-2Bshampoo-2Brevitalizing-2Bprosante

 

Nampak macam sama tapi tidak serupa ye. Beza sangat antara keduanya ni. Mula-mula tengok dulu kat botol shampoo ni. Ada tak SLS?

 

Apa itu SLS?

 

Ni hasil bacaan saya kat sini ye berkenaan bahayanya Sodium Lauryl Sulfate (SLS) dalam shampu ni.

http://slsfree.net/an-sls-free-shampoo-list/

 

The Dangers of Sodium Lauryl Sulfate in Shampoos

SLS as a foaming agent used in shampoos can be effective in removing dirt and oil from your hair. However, the benefits may be short lived if you experience health complications as a result of using a shampoo with SLS as a primary ingredient. Regular use of shampoos containing SLS can result in scalp and hair problems as it can have an impact on the protective layers of the skin and hair, causing your scalp to become very dry.

Daily use of shampoos containing SLS may also promote the development of dandruff, hair loss and an itchy scalp. Your hair follicles may also suffer damage as a result. Some people may experience problems while others may not, or in some cases increased exposure can result in one or more of the conditions listed above. It’s important to consider the compound effect using a shampoo containing SLS can have. As most of us will shampoo daily, the chemicals in your shampoo will build up over time in your body. While there is no evidence to link SLS to Cancer or other serious health issues, if you experience scalp problems then we recommend that you buy an SLS free shampoo.

 

Ok, saya translate tau ehehe.

 

SLS ni adalah ajen yang digunakan dalam shampu untuk menghilangkan kekotoran dan minya dari rambut. Namun, faedahnya tidak berbaloi seandanya kita miliki komplikasi kesihatan disebabkan SLS ni. Ia boleh menyebabkan masalah rambut yang lebih ketara sebagai kesannya. Ia juga menyebabkan kulit kepala menjadi kering. Penggunaan shampu yang mengandungi SLS ini boleh mengakibatkan wujudnya kelumumur, rambut gugur dan ketidakselesaan. Kebanyakan dari kita menggunakan shampu setiap hari. Dan seandainya bahan kimia SLS ini wujud dalam shampu kita, lama kelamaan badan kita terdedah kepada bahan kimia yang merbahaya. Setakat ini, tiada sebarang bukti yang SLS boleh mengakibatkan kanser atau sebarang masalah kesihatan yang serius. Namun, cadangan menggunakan shampu tanpa SLS sangat-sangat digalakkan. Kerana ia melibatkan penggunaan bahan kimia yang  boleh merosakkan rambut kita. Ni kalau kita takmau ada masalah dengan rambut lah 🙂

 

Nampak? Kesan penggunaan shampu yang tak betol juga menyebabkan mengalirkan bahan kimia merbahaya dalam salur darah kita. Tau tak kita? Yang setiap hari, wanita terdedah kepada 200 jenis bahan kimia dan 60% daripadanya mengalir terus masuk ke salur darah kita. Sumber dari sini. http://slsfree.net/

 

Shampu revitalizing prosante ni kan…apa kandungannya?

Ia mengandungi ekstrak camellia sinensis leaf yang macam teh tu. info  di sini ye. https://en.wikipedia.org/wiki/Camellia_sinensis

juga mengandungi akar panax ginseng yang glamor itu 🙂 . Juga serenoa serrulata fruit extract. Banyakkk lagi bahan semulajadi yang diadun bersama untuk menghasilkan revitalizing shampu prosante ni tau.

Dan takde yang SLS tu tau. Kalau tak caya, boleh cuba beli dan tengok sendiri 🙂

 

Ok semua. Itu saja perkongsian saya hari ni. Semoga ia bermanfaat untuk kita pilih shampu terbaik buat kita 🙂

 

 

 

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?

Ingin mendapatkan suplimen terbaik dan semulajadi dengan harga yang ISTIMEWA?

Ingin menjana pendapatan  hanya dari rumah?

Boleh hubungi nombor di bawah untuk kami bantu anda mengubah hidup anda…

 

Salam sayang,

Master ira&hafizan

Founder Legasi Anugerah Terindah Group

Owner & Director ZH Land Holdings Sdn bhd

Top 40’s Shaklee Masters

RM 25 Million group sales achiever

1 Million Dollar Earner Achiever in Shaklee

Shaklee Masters nur zahirah and hafizan lutfi

 

zahirahhafizan@gmail.com

LAT

 

 

 

 

 

2 Responses to “Atasi Rambut Gugur yang Kritikal dengan Cara Mudah”
  1. izwah ghazali 9 September, 2015
  2. Hannah aziz 9 September, 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge