Kuasa tidur yang Allah berikan kepada kita ada sebabnya

Wow! Pentingnya tidur…baru tahu?hehe  🙂

 

Tahukah kita…apa yang Allah sediakan untuk kita…setiapnya miliki sebab musababnya. Ia tidak dijadikan dengan main-main. Walaupon tidur tau… 🙂

 

Tahukah kita….terdapat 5 risiko kesihatan yang boleh terjadi sekiranya kita kurang tidur, sebagaimana dinyatakan di bawah 🙂

 

1. Idamkan makanan ringan

 

Haaa…hati-hati ye..hehe…

Jika kurang tidur, ia mengucar kacirkan hormon yang mengawal selera. Ia menyebabkan kita menginginkan makanan berlemak dan kaya karbohidrat  hinggakan mengambil lebih kalori daripada yang badan kita perlukan.

 

Frozen-Food-Brokers-1

 

2. Menjadi magnet kepada bakteria

selsema

 

Individu yang tidur kurang daripada 7 jam semalam, tiga kali ganda terdedah kepada selsema. Dan juga boleh mengakibatkan imun sistem terganggu.

 

3. Kurang berupaya mematabolismekan gula

 

Kurang tidur selama 6 hari berturut-turut boleh menyebabkan tubuh bersikap rintang terhadap insulin, yang mana boleh mendorong kepada serangan diabetes jenis 2..

 

diabetes_2919170b

 

4. Hilang mood dan lambat berfikir

 

Tidak cukup tidur menyebabkan daya tindak balas kita menjadi lambat (memandu menjadi aktiviti yang cukup bahaya) dan kurang gembira.

 

kurang bertenaga

kurang bertenaga

 

5. Kelihatan lebih tua dari usia sebenar

 

Kerap berjaga malam menyebabkan tona kulit yang tidak sekata dan lebam di bahagian bawah mata. Ini sangat menakutkan! Rupa lebih tua dari usia sebenar tauuuu…. hehe

 

kesan kurang tidur

kesan kurang tidur

 

Haaa..dah faham sekarang kenapa Allah berikan kita tidur?

Tak dinafikan, kita pon banyak perkara perlu diselesaikan di waktu malam hari sehingga kadang-kadang megganggu tidur kita kan?

 

Saya ada cadangan. Jika kita perlu tidur lewat malam, pastikan ia tidak berterusan. Dan tidak kerap berlaku. Cuba sehabis baik untuk tidur dengan cukup. Dan….sudah pasti, tidur cukup pon…kadang-kadang jadi macam tak cukup jugak. Badan masih rasa penat dan letih untuk bangun keesokan paginya kerana kita sangat sibuk di siang hari kan.

 

Saya pon begitu kadang-kadang…Yelah, kita ibu mengandung, dan pernah menyusu. Badan memang penat kan….Apa yang saya buat? Dan ia insyaallah boleh membantu teman-teman juga…

 

Boleh mengambil kalsium sebelum tidur… biasanya kalau kalsium…orang akan kaitkan dengan susu kan 🙂

 

minum susu

minum susu

 

Tapi jika jenis macam saya…yang bau susu pon dah nak muntah? Hehee…

Tapi jika jenis yang tak kerap minum susu? Camne pulak?

 

Saya ambil ni. Sangat sesuai dengan semua orang. Ia pengganti kalsium. Bukan saja kalsium, tapi juga vitamin D, dan sebagainya seperti di bawah. Ini pilihan saya. Sebab saya tahu, dari diet harian saya…apalah sangat yang saya consume setiap hari… Jadi, badan saya perlukan ini… Takkan saya nak bagi badan sakit, penat sebab tak cukup keperluan badan ni kan?

 

ostematrix

ostematrix

 

Orang kata, minum jelah susu. Buat apa makan pil kalsium ni….

Ye, untuk orang itu. Tapi tidak saya. Saya nak minum 4 gelas susu sehari? Fikir 100 kali dulu pon belum tentu saya telan. Lagi pulak, susu yang diminum mestilah yang miliki kalsium tinggi dan semua di atas seperti dalam gambar Kalau tak, tak menjadi pon kalsium tu. Kalsim tak boleh stand alone untuk pastikan ia diserap ke dalam badan sepenuhnya. Jadi, saya mesti ambil ostematrix ni….lagipon sebab….

 

4 biji ostematrix bersamaan dengan 4 gelas susu tinggi kalsium

4 biji ostematrix bersamaan dengan 4 gelas susu tinggi kalsium

 

Kos jauh lebih murah dari harga susu. Saya perlukan 4 gelas susu sehari. Memandangkan sekarang ni, semua orang nak cepat tapi selamat…termasuk saya… sudah semestinya lah….saya akan ambil 4 biji ostematrix ni setiap hari…

 

Selain itu, untuk pastikan badan kita ni tak letih lesu semasa kita banyak habiskan masa kepada tugasan di luar mahupon di dalam rumah…yang mengakibatkan kita sangat-sangat keletihan….kita perlu memastikan diet harian kita memang cukup lengkap dan sempurna…

 

piramid makanan

piramid makanan

 

Tapi disebabkan oleh kesibukan, tak cukup rehat dan sebagainya…kita biasanya makan nasi, ayam, sayur, buah (tu pon kalau ada). Selalunya, kita ulang menu sama je. Sayur sama, buah sama. Hehehe.. Dan sangat-sangat jarang…kita makan buah 3 ke 4 kali sehari. Begitu juga sayur. 🙂

 

Dan biasanya, buah pon dah lama…. bukan baru dipetik… Yelah, dari tangan ke tangan buah tu “bergerak” kan..baru lah sampai kat kita….

 

Sayur pulak kita tak sempat nak cek..ni tanam secara organik atau tidak…. dan selalunya yang bekerja ni (saya dulu pon kerja)…mahupon surirumah yang agak sibuk dengan anak-anak kecil di rumah…. biasanya beli je kat kedai. Order je yang dah siap. Cara masak pulak… kalau panas sangat, (ikan goreng, ayam goreng, tomyam atau apa saja), protin pon dah habis…. sayur pon macam tu..kita bukan makan mentah-mentah….zat-zat lain pon hilang….

 

Kesannya, badan kita dahla penat, tak cukup rehat. Tambah pula dengan tak cukup zat.

 

Sebab itu, di samping ostematrix, saya memilih

 

family wellness set

family wellness set

 

untuk saya dan suami…

 

Semua golongan boleh ambil set family wellness ini…ia merangkumi segalanya….

Protin untuk ganti sel yang rosak dan lama, multivitamin untuk badan cukup zat, vitamin c untuk perlindungan sel dan kekal cantik berseri dan awet muda serta kuatkan imun sistem, serta B compleks untuk membekalkan tenaga yang mencukupi dengan tukarkan gula (makanan) kepada tenaga….

 

Ia menampung segala yang tak lengkap dalam hidup saya….dengan kos yang sangat murah dan berbaloi….walau saya sesibuk mana pon…. zat untuk badan saya tetap cukup..kerana….

 

 

 

kita hanya ada 1 badan

kita hanya ada 1 badan

 

Saya hanya ada satu badan, dan satu nyawa….. Tiada yang lain boleh ganti…. Jadi saya mesti jaga kesihatan saya sebaiknya…. Jika saya sakit, tiada orang lain yang boleh jaga diri saya sebaik saya…

 

Bagaimana pula dengan anda?

 

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?

Ingin mendapatkan suplimen terbaik dan semulajadi dengan harga yang ISTIMEWA?

Ingin menjana pendapatan  hanya dari rumah?

Boleh hubungi nombor di bawah untuk kami bantu anda mengubah hidup anda…

 

 

Salam sayang,

Master ira&hafizan

Master Ira& hafizan - Founder Legasi Anugerah Terindah

 

zahirahhafizan@gmail.com

Ira Shaklee Kerteh Kemasik paka kemaman 0139422527

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge