7 sebab utama dan penting kenapa kita perlukan suplimen

Alhamdulillah, Jun 2015 telah bermula. Dan selamat tinggal Mei yang telah mencorakkan pelbagai warna di dalam kamus hidup kita 🙂

 

Saya ingin berkongsi sesuatu dengan rakan-rakan pembaca blog saya hari ini. Iaitu 7 sebab utama dan penting kenapa kita perlukan suplimen.

 

Ramai yang belum tahu kenapa dia perlukan suplimen untuk dirinya. Ramai yang merasakan dia tidak perlukan suplimen. Tidak kurang juga ramai yang merasakan badannya sangat sihat dan cukup nutrisi dan zat. Sedangkan….. badan dia sedang alami proses “kemurungan” yang sangat mendadak..tapi maish dirasakan tiada apa-apa.

 

Saya juga begitu…sebelum saya tahu kenapa saya perlukan suplimen… Apabila saya tahu…saya terus mengambil tindakan untuk mengatasi masalah serta simptom yang hadir itu menjadi lebih parah. Kerana….saya berada dalam kategori 80% orang yang miliki potensi untuk miliki penyakit walau masih di usia muda…

 

Ia menakutkan kita kan?  Jadi…memang kita kena tahu kenapa kita perlukan suplimen untuk badan kita ini…

 

Ini adalah sebab kenapa kita perlukan suplimen di zaman kini…

 

1. Kita sering terdedah dengan pencemaran alam sekitar

 

Dari saat anda menghidupkan enjin kereta anda telah pun terdedah kepada pencemaran. Tahukah anda pemeluwapan dari bahan-bahan didalam kereta terutama dari dashboard kereta anda itu mengandungi bahan kimia berbahaya? YA, ia mengandungi karsinogen, agen penyebab kanser. Bagaimana pula dengan Cat rumah! Asap Rokok! Asap kenderaan! Jika di senaraikan semua puncanya, nanti ada pula yang memakai sut pelindung dan berkurung didalam rumah. 🙂

Orang dulu2, mana ada expose kepada persekitaran yang kotor, tercemar macam sekarang. Mereka tidak berkenderaan yang mengandungi bahan beracun…hanya berkereta kuda :)… Kita sekarang ni serba maju tau… Semua kenderaan kita majoritinya menggunakan enjin dan pada masa yang sama mengeluarkan bahan yang boleh mengakibatkan pencemaran kepada alam sekitar.

 

udara tercemar

 

 

 

 

 

2. Tubuh badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien

 

Apabila tubuh badan kita tidak sihat, kita memerlukan lebih nutrient yang membekalkan antioksidan dan menigkatkan imun sistem seperti Vitamin C, Vitamin E dan lain-lain. Sekiranya kita mengalami kecederaan, pengambilan nutrien protein adalah sangat kritikal bagi membantu proses baik pulih sel yang rosak dan proses penghasilan sel-sel baru.Untuk Ibu-ibu hamil dan ibu-ibu yang sedang menyusukan anak, jumlah nutrien harian yg diperlukan adalah lebih tinggi dosnya berbanding dengan individu yang tidak hamil atau menyusukan. 🙂

 

wanita mengalami banyak kekurangan dalam nutrisi

wanita mengalami banyak kekurangan dalam nutrisi

 

3. Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas atau tercemar

 

Manusia lazim memilih sayuran atau buah-buahan yang tampak segar tanpa cela apabila membeli di pasaraya. Betol kan? Takde orang pilih sayur-sayuran di pokok-pokok yang tengah ada ulat banyak-banyak tu. 🙂

 

Tahukah anda, kebiasaannya sayuran dan buah-buahan yang anda nampak lazat dan fresh itu boleh mengundang bahaya? Haaa baru tahu? 🙂

 

fruit-hd-wallpapers-cool-widescreen-desktop-photos

 

 

 

 

Kebanyakan sayuran dan buah-buahan yang terdapat dipasaran kini diselaputi dengan racun serangga yang berbahaya dan bahan pengawet untuk membolehkan ia bertahan lama. Penggunaan baja kimia pula kini semakin meluas digunakan.Pastikan anda memilih sayuran atau buah-buahan yang ditanam secara ORGANIK. Kena ada ilmu bab ni tau 🙂

 

Vegetable-Ready-To-Eat

 

 

 

4. Mengamalkan gaya hidup tidak sihat

 

Waktu bekerja lazimnya bermula seawal jam 8 pagi dan berakhir seawal jam 5 petang (8 jam waktu berkerja dan 1 jam waktu rehat). Namun apa yang jelas kini, terutama bagi warga kota keluar rumah seawal jam 7 bersesak didalam LRT atau “menyerah diri” pada kesesakan di jalan raya dan pulang pula sehingga lewat jam 9 malam…tiba dirumah setelah bersesak jam 10 malam…WOW!! Dasyattt hidup zaman sekarang kan? 🙂

 

Bersesak dalam LRT = STRESS kan!! Aduhh..

 

Jalan Jammed = STRESS
Kerja Banyak = STRESS lagi!! Aduhhhh…

 

STRESS —> Membawa kepada kemusnahan Vitamin B dan Vitamin C kerana kedua-dua vitamin ini sangat FRAGILE! Dalam erti kata lain..sangat-sangat rapuh dan mudah hilang! Bila pulang jam 10malam, bukan sekali tapi berulang2 kali… kemudian anda semua dinner?😉hehehe… Inilah punca ramai yang perut boroi (opsss 🙂 ) dan ia semakin menjadi kelaziman. Tidak cukup dinner, tambah dengan supper di Uptown/downtown. Pernah gini? 🙂

 

Makan lewat malam = pengumpulan lemak berlebihan + peningkatan cholestrol = BOROI!!! Aduhhh

 

woman-eating-burger

 

 

 

Dan rutin harian inilah yang terus dan terus anda lakukan…jadi tidak hairanlah penyakit High Blood pressure (darah tinggi) dan High Cholestrol (kolestrol terlebih lebih dalam badan) kini mula menyerang individu diperingkat umur yg masih muda. Kedua2 penyakit ini bukan lagi penyakit orang-orang tua tau… 🙂

 

 

5. Kebanyakan rakyat Malaysia makan ikut selera rasa

 

Nasi lemak lazimnya dimakan diwaktu pagi untuk dijadikan santapan sarapan pagi. Namun kerana kelazatannya dan lemaknya nasi itu, ia kini dinikmati tidak kira masanya. Pelbagai gaya nasi lemak yang kita boleh dapatkan 24 jam terutama di kedai2 mamak. Fast Food pula kini menjadi budaya rakyat Malaysia. Jika dulu susah nak cari Fast Food sekarang kiosknya tumbuh bagai cendawan selepas hujan.. SEDAP dan CEPAT!

 

nasi lemak

nasi lemak

 

Bagi yang membesar di Melaka atau negeri sembilan, masakan berbasekan santan adalah suatu kemestian. Pertambahan calori amatlah mudah ya, manakala untuk membakarnya pula mengambil masa yang lama dan bergantung pula aktiviti apa yg dilakukan.

 

Masuk kejap je segala benda tu dalam badan kita…tapi nak hapuskan tu…masyaallahhh!!! Lamanyaaa amik masa tau…:)

 

 

6 – Gangguan Penyerapan Nutrisi daripada Makanan

 

Anda penggemar makanan/minuman berkaffein? Tahukah anda kaffein boleh menghalang penyerapan Vit D dan Calcium kedalam tubuh? Ia juga turut menganggu menyerapan penyerapan beberapa nutrient penting dalam tubuh.

 

640_coffee

 

Tahukah kita…kaffein ni kalau diambil berterusan dalam masa yang panjang pon boleh menyebabkan masalah kepada badan kita…

 

Haaa..cuba lihat..minum pagi kita apa? Minum semasa tengahari? Minu semasa petang dekat-dekat nak balik kerja tu? Selepas dinner minum apa? Haaa..nak tidur minum apa? Adakah semuanya mengandungi kaffein? 😀

 

 

7 – Kehilangan nutrien dalam makanan

Mungkin anda rasa anda telah berikan yang terbaik buat keluarga anda. Menyediakan makanan kegemaran suami dan anak-anak adalah perkara yang sangat menyeronokkan. Tapi, adakah anda pasti anda berjaya mengekalkan nutrisi yang terdapat di dalam makanan tersebut? 🙂

 

Frozen-Food-Brokers-1

Bahan-bahan segar dari ladang akan kehilangan nutrisi ketika proses pengasingan, pembungkusan dan penghantaran.

 

Kemudian, sampai dirumah disimpan di dalam peti sejuk – hilang sedikit nutrisi lagi.. sayuran dipotong dan terdedah akan penyebabkan pengoksidaan vitamin c, hilang nutrisi lagi.. cara memasak? menggoreng? memasak terlalu lama? jadi apa pula yang tinggal ya?

 

Aduhhh…semunya hilang. Kita bagaikan makan hampas sahaja tau…

 

Jadi, inilah fungsi suplimen…

Perumpamaan yang saya nak bawa di sini adalah…sebuah bangunan. Jika lama-lama…bangunan mesti ada bocor sana, bocor sini kan…ada yang tertanggal simennya..jadi, bangunan itu perlukan maintanance untuk pastikan ia berada dalam keadaan yang selamat untuk digunakan. Fix for the purpose kan 🙂

 

Jadi, suplimen adalah untuk membantu melengkapkan keperluan nutrien badan kita yang tak cukup lengkap diambil setiap hari. Badan kita adalah “benda hidup”. Benda hidup perlukan sesuatu untuk kekalkannya hidup dengan sihat kan.

 

Jadi, pilihan di tangan kita…mahu bertindak kekalkan kesihatan keluarga kita atau hanya menunggu mereka sakit, kemudian dihantar ke hospital untuk diberi ubat (yang mengandungi dadah).

 

Seorang teman saya, seorang doktor… Pernah nyatakan kepada saya…

 

“Saya lebih suka bab mencegah walaupon saya seorang doktor. Kerana saya percaya mencegah sentiasa lebih baik dari memulih..ia jauh lebih baik”

 

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?

Ingin mendapatkan suplimen semulajadi dengan harga yang ISTIMEWA?

Ingin menjana pendapatan dari RM30-RM1,000,000 DAN LEBIH hanya dari rumah?

Boleh hubungi nombor di bawah untuk kami bantu anda mengubah hidup anda…

 

 

Salam sayang,

Master ira&hafizan

Master Ira& hafizan - Founder Legasi Anugerah Terindah

 

zahirahhafizan@gmail.com

Ira Shaklee Kerteh Kemasik paka kemaman 0139422527

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge