4 sebab utama kenapa protin sangat penting untuk ibu menyusu

Protin..satu vitamin asas yang badan kita perlukan… Terutamanya ibu menyusu dan mengandung.

Saya ingin kongsikan 4 sebab utama kenapa ibu menyusu perlukan protin…

 

1. Untuk bekalan kalori tambahan untuk si ibu

Jika dilihat kepada jadual pemakanan..ibu menyusu memerlukan kalori yang lebih daripada orang lain.. Kenapa? Kerana susu dihasilkan itu apabila diberikan kepada si anak.. Ibu perlu “topup” dengan segera kalori itu…dalam membentuk susu ibu itu sendiri…protin sangat2 diperlukan..dari mana mahu ambil protin ni? Mesti lah dari badan ibu sendiri…yang hasilnya datang dari sumber makanan yang diambil oleh si ibu 🙂

 

kalori

kalori

 

 

 

2. Untuk bekalan tenaga si ibu

Siapa yang pernah menyusu…dia akan tahu betapa penatnya menyusukan anak. Kerana itulah pahala sangat2 besar bagi ibu yang susukan anak. Malam berjaga, siang siapkan stok susu anak di tempat kerja mahupon direct feeding, anak kerap meminta susu dari ibu setiap 2jam…dan pada masa yang sama…si ibu tak pernah boleh miss rutin hariannya sebagai pekerja, isteri, urus rumahtangga, anak2 dan suami. Jadi, tenaga yang lebih sangat diperlukan untuk si ibu tau. Kerana kurangnya tenaga…ibu boleh jatuh sakit. Kesian kat ibu kan…. 🙂

 

energetic woman

energetic woman

 

 

3. Untuk Pemulihan luka yang lebih baik dan sempurna

 

Ibu berikan susu kepada anak sebaik sahaja anak dilahirkan. 30minit pertama tu memang ibu dah express milk pada si anak kan. Hatta masih dalam bilik bersalin. Percaya atau tidak…masa ini..badan ibu masih sangat2 lemah, masih alami luka luaran dan dalaman…dan proses penyusuan ini diteruskan sehingga anak berusia 2 tahun. Boleh bayang ke sekarang…pentingnya protin ini untuk bantu si ibu pulih sepenuhnya selepas prosea bersalin yang menggerunkan itu? Protin membantu pulihkan luka2, dengan cara membentuk sel2 baru dengan cepat dan sihat serta konsisten.:) ..Ini hak seorang ibu…untuk cepat pulih dari “luka” yang sangat major yang berlaku dalam proses bersalin ini…. 🙂

 

 

images (1)

 

 

4. Untuk sistem imunisasi ibu dan anak

 

Pernah dengar? Jika ibu sakit, anak pon tak lama lepas tu akan juga sakit. Contohnya selsema. Mudahh sangat kan. Jadi, sistem imunisasi ibu sangat2 penting. Ibu perlu jaga anak. Perlu buat kerja rutin harian. Ibu ibarat “permaisuri” di dalam rumah. Pernah rumah kita huru hara apabila si ibu jatuh sakit? Anak lupa nak siapkan kerja sekolah, suami pergi kerja tak bergosok baju, beli makanan kat kedai sampai cirit birit, rumah macam kapal pecah..hehe..nampak? Pentingnya ibu itu sihat..satu rumah akan “sihat” 🙂

 

 

healthy-moms-healthy-babies_masthead

 

Protin boleh diambil dari sumber2 seperti daging merah, ikan, ayam, serta soya dan sebagainya.

 

sumber protin

sumber protin

 

 

Tapi, cara masak juga mempengaruhi berapa banyak protin yang tinggal pada sumber2 ini.. Protin mati pada suhu panas. Tapi takde orang yang makan daging, ayam, ikan dalam keadaan mentah kan. Kena masak jugak. Suhu sejuk ke suhu panas bila kita masakkan ni? Anda tahu jawapannya 🙂

 

Kerana itu…pilihan saya adalah pengambilan soya. Dan mestilah tahu cara memilih soya..nanti saya kongsikan ek camne pilih soya itu…

 

Pssstt…bukan semua soya selamat. Jadi perlu ada ilmu bab ini 🙂

 

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?

Ingin mendapatkan suplimen semulajadi dengan harga yang ISTIMEWA?

Ingin menjana pendapatan  hanya dari rumah?

Boleh hubungi nombor di bawah untuk kami bantu anda mengubah hidup anda…

 

 

Salam sayang,

Master ira&hafizan

Master Ira& hafizan - Founder Legasi Anugerah Terindah

 

zahirahhafizan@gmail.com

Ira Shaklee Kerteh Kemasik paka kemaman 0139422527

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge