4 Formula memilih soya yang selamat dan “tanpa racun”

Pernah anda dengar? “Makan soya macam2 boleh jadi…”

 

Pernah anda dengar? “Makan lah sangat soya…tirulah sangat omputih”

 

Hehe. Ini saya nak kongsikan…camne kita nak pilih soya… Haaa..kena ada ilmu bab ni… So lepas ni..orang sembang kencang apa pon pasal soya… Kita dah faham… Tak semestinya dia kata tu betol…kadang2 dia ada kepentingan yang lain dengan bantai bab soya.. 🙂

 

Ok…saya cuma nak berkongsi…ciri2 soya yang selamat… 🙂

1. Soya itu adalah non GMO ( non genetically modified organism)…

 

Yang bermaksud…ia diproses pada kadar suhu yang rendah dan tidak mengubah genetik soya tu… Maksud apa tidak mengubah genetik soya tu? Ia tidak “dicucuk”, tidak diberi sesuatu untuk cepat membesar… Ia membesar ikut genetiknya sendiri… Secara semulajadi :). Ada tau buah yang diberikan “racun” untuk elakkan ia cepat masak. Pernah terjadi kepada tembikai ye 🙂

 

soya  non GMO

soya non GMO

 

2. Index Glisemik rendah

 

Indeks glisemik menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula dalam darah. Kalau yang miliki indeks glisemik yang rendah, pelepasan gula ke dalam darah tu berlaku dengan perlahan2. Jadi tak cepat lapar. Kerana tenaga diperolehi dari pelepasan gula dalam darah secara perlahan2 🙂 . Mengekalkan paras gula dalam darah yang perlahan amat penting dalam pengurangan berat badan dan penjagaan kesihatan dalam jangkamasa yang panjang. 🙂

 

Glycemic-Index-Chart

Glycemic-Index-Chart

 

3. soya diproses dengan bukan alkohol, tapi air yang ditapis

 

Jika pemprosesan soya itu digunakan dengan alkohol, isoflavon akan hilang. Hilangnya isoflavon, hilangnya kebaikan soya itu sendiri. Sepatutnya pembersihan soya ini menggunakan air yang ditapis untuk mengelakkan hilangnya isoflavon yang baik untuk soya. 🙂

 

Soya bean

Soya bean

 

4. 9 asid amino perlu yang lengkap dalam bekalan protin ini…

 

Terdapat 2 jenis Asid amino. Iaitu yang perlu dan tidak perlu (essential and non essential).  9 asid amino perlu ini tidak dapat diperolehi dari badan. Melainkan… Ia diambil dari diet harian.. Iaitu… Makanan yang dimakan…jika kita tak ambil, jadi badan kita takdelah 9 asid amino perlu ini.. Kan dah lompang 🙂

 

asid amino perlutak boleh diproses sendiri oleh badan

asid amino perlu tak boleh diproses sendiri oleh badan

 

Saya ada pilihan saya sendiri dalam memilih protin. Bekalan protin yang saya pilih adalah ESP… 🙂

Tapi….apa itu ESP??

 

Apa itu ESP Shaklee

Apa itu ESP Shaklee

 

 

kelebihan ESP shaklee

kelebihan ESP shaklee

 

Ia cukup lengkap keempat2 ciri ini..

 

asid amino perlu dalam ESP

asid amino perlu dalam ESP

 

dan ada tambahan lagi tau…iaitu…

 

 

 

  • Indeks Glisemik ESP 39. Ia adalah tahap yang rendah. Sebab tulah…bila ambil ESP..kita tahan lapar…dengan lebih lama…

 

Glisemic index ESP shaklee

Glisemic index ESP shaklee

 

  • diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral

 

kandungan ESP shaklee

kandungan ESP shaklee

 

  • satu hidangan ESP bersamaan dengan 2kali ganda daging, 4kali ganda telur, 12 kali ganda susu rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric (bagus untuk orang gout), dan sangat mudah diserap oleh badan….  Mampu kita telan semua di atas kalau tak ambil ESP?

 

kehebatan ESP shaklee

kehebatan ESP shaklee

 

Saya ibu yang sibuk.. Tak sempat nak makan semua di atas ni.. Jadi, ESP yang terbaik untuk saya.. Bagi saya lengkapkan keperluan badan saya.. Tak kisah semasa saya mengandung mahupon menyusu mahupon tak mengandung dan mengandung dan menyusu…suami pon boleh tumpang sekali tau… :). Jimat! Setin boleh dua-dua ambil…

 

Sahur pon kami ambil ESP ni…bekalan tenaga untuk kami jalani ibadah puasa dengan lebih bertenaga…:) ..jadi nak kejar ibadah tu takdelah penat sangat kan 🙂

 

Apa lagi ye keistimewaan dan kehebatan ESP ni?

 

Keistimewaan dan kehebatan ESP shaklee

Keistimewaan dan kehebatan ESP shaklee

 

 

Dan saya juga ingin berkongsi….siapa yang perlukan ESP ni.mungkin anda salah seorang dari mereka…Saya dan suami? Sudah tentu! Kerana itu kami gunakan ESP ini….

 

Siapa yang perlukan ESP?

Siapa yang perlukan ESP?

 

 

Saya hanya ada satu badan, dan satu nyawa….. Tiada yang lain boleh ganti…. Jadi saya mesti jaga kesihatan saya sebaiknya…. Jika saya sakit, tiada orang lain yang boleh jaga diri saya sebaik saya…

 

Bagaimana pula dengan anda?

 

Saya kongsikan post saya sebelum ni berkenaan kenapa kita sangat perlukan protin…

Boleh klik di sini ye… 🙂

 

http://zahirahhafizan.com/2015/06/5-sebab-utama-kenapa-protin-sangat-penting-untuk-ibu-menyusu.html

 

Ia sebenarnya bukan hanya untuk ibu menyusu..tapi semua yang perlukan protin… 🙂

 

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?

Ingin mendapatkan suplimen terbaik dan semulajadi dengan harga yang ISTIMEWA?

Ingin menjana pendapatan  hanya dari rumah?

Boleh hubungi nombor di bawah untuk kami bantu anda mengubah hidup anda…

 

 

Salam sayang,

Master ira&hafizan

Master Ira& hafizan - Founder Legasi Anugerah Terindah

 

zahirahhafizan@gmail.com

Ira Shaklee Kerteh Kemasik paka kemaman 0139422527

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge