Penat keterlaluan yang berlarutan boleh menjejaskan rumahtangga. Awas!

Di suatu petang selepas balik kerja, macam-macam keluhan didengari..

“Abang, sayang penatla. Abang belilah makanan hari ini”

tired-lady

 

“Abang, apa ni letak sana letak sini barang. Orang penat tau. Ni nak naik angin ni”

“Ayang, boleh tak cepat sikit buat kerja tu. Abang penat sangat ni”

 

tired_man

 

Ok, ketiga-tiga dialog ini berkaitan dengan penat. Haa..nampak kan…bila penat datang, pitching suara makin tinggi. Bila penat datang, mulalah moody. Bila penat datang, mulalah nak marah sana sini. Iskh iskh iskh…kesian…sebab bila penat, mulalah kita sebarkan aura negatif. Adoi. Lagi tambah kesian kan..

 

Pernah dengar orang bercerai disebabkan selepas bergaduh? Eh, sudah tentulah. Takkan tengah sayang-sayang nak bercerai pulak. Maksud saya di sini, mula-mula macam dialog di atas. Lepas tu pihak sebelah lagi tu balas balik. Bila saling membalas, bukan kah silap hari bulan boleh berlaku penceraian. Haa..siapa yang jadi mangsa? Anak juga yang jadi mangsa…Kesian mereka. Bukan salah mereka pon.

 

suami isteri bergaduh

 

Saya pon selalu je moody. Dulu-dulu. Hehe. Yelah, badan penat, anak macam-macam meragam. Kita kerja lagi. Nak urus rumah lagi, pakaian lagi, makan minum lagi. Haaa..tak ke mudah moody kalau tak kena sikit dah mula muncung. Ishk ishk ishk..Kesian saya dulu. Mudah tua. Sebab banyak kerut muka. Hahaha..Saya menyusukan anak. Sudah pasti ia cukup memenatkan. Bukan menyusu direct semata-mata. Pam susu jugak tu. Berpuluh-puluh oz susu sehari. Banyak mana tenaga saya diserap. Hehe.. Camne lah tak moody. Makan pulak tak cukup zat. Selalu makan nasi dengan ayam. Nasi dengan ikan. Nasi dengan ayam. Nasi dengan ikan. Sayur? Hehehe..Takde. Betol! Saya tak suka sayur. Jadi, agak-agakla…apa jadi kat saya ibu yang menyusu ni? For sure lah lembik kan. Mepeh ajer. Heheh.. Tulah, memilih sangat makan. Yelah, saya tak suka sayur.

 

Tapi sekarang tidak lagi. Sekarang pon tengah tersenyum sambil tulis entri ni. Haaa..anda boleh nampak senyuman manis saya? 🙂 Eceh… Hehe…

 

Saya berubah setelah saya berani bertindak mencuba sesuatu. Ye, sesuatu. Yang saya rasakan ia adalah rezeki dan nikmat besar untuk saya tau.  Setelah saya mencubanya, saya menjadi seseorang yang boleh kawal emosi dengan lebih baik, saya menjadi seorang yang makin cergas dan aktif, tiada lagi istilah lemau atau lembik-lembik dan mepeh keterlaluan. Hehee.. Ye, masih ada penat tu. Bukan manusia lah kalau takde penat langsung. Tapi ia berkurang tau.

 

Susu pon makin banyak mengalir keluar kerana mood saya sentiasa dalam keadaan elok. Saya pon sentiasa gembira dan tersenyum dalam semua keadaan.

 

Apa yang saya jumpa? Ia adalah B Compleks. Ia merangkumi pelbagai aspek manfaat B compleks ni. Antaranya adalah:

 

1. Menukar makanan kepada tenaga. Ia membantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan dan kelesuan. Haaa…sebab tu lah saya yang dulu penat melampau-lampau menjadi semakin cergas dan ceria:)

 

2. Melawan tekanan. Ia memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan , kemurungan dan insomnia.

Haaa..yang ni boleh buat rasa tenang tau. Bila kita bebas daripada tekanan, sudah tentu hati menjadi tenang 🙂

 

3. Membantu tumbesaran. Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulag belakang.

 

4. Rambut beruban dan gugur. Membantu dalam membaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.

Oooo.. ibu menyusu kan selalu ada masalah rambut gugur, memang sesuailah kalau amalkan B compleks.

 

5. Baik untuk mata. Membantu dalam mengurangkan masalah keletihan mata, mencegah katarak, meningkatkan kualiti penglihatan, perkasakan memori dan daya pemerhatian atau fokus.

 

6. Membantu dalam mencegah anemia. Ia membantu dalam pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi, merangsang sirkulasi darah dalam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular, meraat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah-muntah, mabuk darat atau laut.

 

7. Meredakan senggugut

 

8. Mencegah perlcche, dikenali juga sebagai kerekahan mulut (mouth chilitis), mencegah jangkitan lidah (glossitis) dan nafas berbau.

 

9. Detoksifikasi. Meredakan alahan.

 

Wah, banyak manfaat B compleks ni ye. Tapi, banyak jenis kan B compleks kat pasaran. Yang mana satu nak pilih? Macam-macam jenama. Bagaimana nak pilih B compleks yang paling baik?

 

1. Mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B – B1,B2,B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)

2. Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin

3. Pastikan jurang peratusan nilai harian B1,B2, B3, dan B12 tidak terlalu besar.

4. Elakkan pengambilan B compleks yang menawarkan rumusan larut air (sustain release)

Wow! Ini rupanya kriterianya.

Saya ada pilihan B compleks saya. Mungkin anda nak tahu. Ia adalah B compleks Shaklee.

 

b-complex

 

Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semula jadi yang pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan (bioavailability) yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini kerana, asid folik yang semulajadi tidak mudah untuk diserap oleh tubuh, dan hampir 99% asid folik yang terdaat dalam pasaran bersifat sintetik.

 

B compleks Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuk lah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B Compleks untuk mendapatkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem pencernaan. Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mengambil vitamin B compleks setiap hari.

 

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?
Ingin mendapatkan Shaklee dengan harga istimewa beserta konsultasi percuma
Ingin menjana pendapatan 4,5,6 angka bersama Shaklee?

Boleh hubungi,

Ira & Hafizan
0139422527
zahirahhafizan@gmail.com
Master Coordinators

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Responses to “Penat keterlaluan yang berlarutan boleh menjejaskan rumahtangga. Awas!”
  1. Raihanah Ahmad 18 November, 2014
  2. Azu Naurah 19 November, 2014
  3. huda 26 November, 2014

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge