Beza soya ESP Shaklee dengan soya yang boleh jadi penyebab kanser

Tajuk hari ni adalah minuman paling glamor bulan ni tau. Iaitu berkenaan Soya. Yela, sebab promo bulan ni adalah ESP yang berasaskan soya. Jadi ramai yang naikkan isu soya ni bahaya sebab ia boleh menyebabkan kanser. Tapi, sejauh mana gosip ni betol eh? Orang yang membuat penyataan ni siapa? Adakah dia tahu beza soya ni ada GMO dan non GMO. Haa, apa pulak GMO dan non GMO ni. Saya ada bertanya pada tok suami saya yang dah berusia hampir 80 tahun.

thumbs up lady

Saya: Tok, asyik minum soya je. Tak bahaya ke? Orang cakap boleh kena kanser.
Tok: Bahaya apanya ira. Tok ni dah dekat 80 tahun. Takde pon kanser-kanser ni. Minum soya dari dulu tak pernah berhenti sebab tok suka snagat dengan soya
Saya: Tok, orang cakap minum soya boleh jadi mandul
Tok: Mandul apanya? Tok dapat 11 orang anak.
Saya: Tok, ESP Shaklee ni tok minum sedap ke?
Tok: Tiap bulan tok nak boleh dak ira?
Saya: Bolehhhh:)

Haha. Amik kau. Jawapan simple dan straight forward tok saya bagi. Opss, tok bukan saintis ataupon profesor, dia bercakap dan memberi jawapan hasil daripada pengalaman beliau sendiri. Tapi, apa pula kata saintis berkenaan soya ni ye?

Saya takmau fokus pada orang lain. Saya fokus jalan saya. Sebab tu saya tak suka kutuk produk orang. Saya cuma berkongsi mengenai ESP Shaklee je sebab ia produk saya guna. Produk orang lain saya tak tau.

sihat

Saya kongsikan lagi dari teman saya yang berkaitan GMO dan non GMO ni ye. GMO (Genetically Modified Organism) adalah tumbuhan atau haiwan yang telah dimodifikasi atau diubahsuai secara genetik menggunakan teknologi kejuruteraan genetik. Wah.. Kedengaran sangat hi-tech kan. Soya adalah makanan yang mempunyai banyak kebaikan namun begitu disebabkan wujudnya soya yang dimodifikasi secara genetik adakah soya masih memberikan kebaikan kepada kita? Jom kita tengok kebaikan dan keburukan soya antara soya GMO dan soya Non GMO.

Kenapa wujudnya soya GMO

Soya GMO terjadi kerana pengeluar/pengusaha ingin memenuhi permintaan pengguna terhadap produk soya. PeNgeluar/pengusaha soya ingin meningkatkan penghasilan soya pada kos yang minimum. Selain itu, soya GMO juga didapati dapat mengurangkan masalah sepanjang penanaman soya seperti masalah jangkitan penyakit. Selain itu soya GMO dihasilkan bagi menambah baik kandungan di dalam soya tersebut.
Kenapa soya GMO tidak selamat untuk dimakan?

Pengambilan soya GMO meningkatkan risiko untuk mendapat reaksi alahan. Di UK, alahan terhadap soya meningkat sebanyak 50% selepas soya GMO diperkenalkan di pasaran. Soya GMO memperlahankan proses penghadaman protein di dalam soya tersebut. Soya GMO menurunkan paras enzim penghadaman. Keadaan ini membawa kepada alahan terhadap pelbagai makanan. Selain itu soya GMO juga adalah toksin, Ini menyebabkan gangguan kepada fungsi hati. Soya GMO juga mengganggu sistem pembiakan lelaki dan wanita. Di samping itu, soya GMO menganggu pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam kandungan. Oleh itu, ibu mengandung perlu berhati-hati dalam mengambil produk soya sepanjang tempoh kehamilan.

Sedarkah kita, pengubahsuaian genetik ini bukan sahaja berlaku ke atas soya tapi ianya juga berlaku kepada kebanyakan hasil pertanian pada hari ini? Fikir-fikirkan.

Haaa..nampak? Apabila kita memilih soya GMO..kanser pon mudahla nak hinggap.

Saya nak berkongsi dengan anda daripada post yang pernah saya buat sebelum ini berkenaan keistimewaan ESP Shaklee.

ESP

Kacang soya yang digunakan oleh Shaklee hanya mengandungi “non GMO” (non genetically modified organism) yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah. Shaklee menggunakan proses persijilan tersendiri yang dikenali Identity Preserved Program (IPP) untuk memastikan kacang soya yang digunakan adalah bebas daripada pendedahan perubahan genetik, daripada benih sehingga kepada pengeluarannya.

Nak baca detail lagi berkenaan ESP Shaklee yang trlaris di pasaran Malaysi ni, boleh baca di sini ye. Ia semestinya bukan diperbuat dari soya biasa kerana ia dibuat daripada soya non GMO.

Nak tahu 14 resepi istimewa cara bancuh ESP? Boleh baca sini🙂

Ingin mendapatkan suplimen terbaik untuk anda dan keluarga?
Ingin mendapatkan Shaklee dengan harga istimewa beserta konsultasi percuma?
Ingin menjana pendapatan 4,5,6 angka bersama Shaklee?

Boleh hubungi,

Ira & Hafizan
0139422527
zahirahhafizan@gmail.com
Master Coordinators

One Response to “Beza soya ESP Shaklee dengan soya yang boleh jadi penyebab kanser”
  1. rokiah 11 October, 2014

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge