Alahai Basic H…Kamu buat saya makin jatuh cinta:)

Salam Sabtu kepada semua…heheee…ape kaba? Bagaimana weken anda? Seronok? Atau biasa2 je? Apa yang kita fikir tu yang akan influence kehidupan harian kita…Kalau kita rasa hari kita ni memang GREAT! Great lah jawapannya walau pon biasa2 saja:)..ok, malam ni saya nak share berkenaan dengan Basic HBasic H lagi?? Ye…lagiiiii..heheheeh…sebab saya sonok sangat dengan Basic H saya ni…pencuci segala2nya…serba serbi….tak de boleh skip…sume masuk senarai…makin panjang senarai tu kan…ehehhee…apa yang saya nak share? Bagi orang lain..mungkin biasa2 je…tapi bagi saya….memang superb lah…

Hari ni…saya goreng keropok lekor…huihhh…di Miri pon ada keropok lekor okei~ Bukan kat ganu je…hehe…ni orang kelantan yang buat…terima kasih kak yah sebab bagi buah tangan kopok lekor kat saya petang tadi masa g hantar trial pek ibu mengandung kat kak yah…Lepas goreng kopok tu…surelah kuali tu nak kena sental2 kan? Saya goreng ayam kari jugak tadi kat dapur sebelah lagi….maksudnya buat keje serentak…lepas masak…aiyaa….kuali yang guna untuk goreng ayam kari ni melekat2….nak kena sental..jenuh ni…..tapi saya ada caranya….saya titikkan hanya SATU TITIK Basic H ke dalam kuali tu dan rendam dalam masa 5 minit…fullamakkkkkk…macam magic lah pulak saya rasa..eheheheeee…kejap je kuar…minyak2 kat kuali tu memang tak yah nak sental2 dah…yang melekat2 tu pon kuar habis jugak….begitu juga dengan kuali yang saya guna untuk goreng keropok lekor tadi….dalam masa tak sampai 10 minit…saya dah dapat simpan balik kuali2 ni atas rak pinggan…Hmmm…memang memudahkan kerja saya lah…Kalau tak..sebelum gunakan Basic H….semalaman saya kena rendam kuali tu…huhu…ni sekarang 5 minit dah setle~Jimat masa berjam2…

Apa itu Basic H ye? Ha….jom berkenalan dengannya!

Basic H²™ Organic Super Cleaning Concentrate

Basic H adalah cecair yang serbaguna. Sangat bagus disediakan di rumah untuk banyak kegunaan.

# KEGUNAAN CARA
1 Mencuci & membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimia Isikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
2 Mencuci & membersih ikan, ayam & daging & makanan laut daripada bahan awet Isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
3 Mencuci & membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awet Isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
4 Mencuci & membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak) Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h dan gunakan untuk mencuci peralatan memasak
5 Mencuci & membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari dsbnya Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian mopkan atau lapkan tempat yang hendak dibersihkankecuali bilik air dan tandas perlu diberus
6 Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak dsbnya Basahkan tangan dengan air kemudian tuangkan 2-3 titik kemudian digosok-gosok serta bilas
7 Mencuci & membersih lantai serta alat permainan Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian cuci alat mainan dan dibilas manakala cucian lantai tidak perlu dibilas selepas lantai dimop kerana ia mudah kering dan tidak melicinkan lantai
8 Menanggalkan gula-gula getah pada baju dsbnya Titikkan 5 titik di sebelah belakang baju yang terkena gula getah kemudian digosok-gosok hingga tertanggal
9 Mengasah pisau Titikkan 4-5 titik pada pisau dan asah pisau seperti biasa sehingga tajam
10 Membersih dakwat pen pada tangan, baju dsbnya Titikkan 4-5 titik di tempat terkena dakwat, digosok dan kemudian dibilas


UNTUK KECEMASAN
# KEGUNAAN CARA
1 Menghapuskan kutu di atas kepala Basahkan rambut dan ambil 10 titik basic-h dan lumurkan ke atas kepala dan ratakan. Setelah selesai balutkan kepala dengan kain tuala bersih dan biarkan selama 10-15 minit barulah dibilas
2 Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panas Sapukan terus basic-h ke atas tempat yang terkena tadi dan kulit tidak akan menggelembung atau melecur bahkan akan rasa sejuk.
3 Menghindarkan & membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dsbnya Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam botol semburan bunga yang dicampur air kemudian goncang dan semburkan kepada serangga
4 Demam panas (sebelum berjumpa doctor) Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam besen kecil yang mengandungi air.Kemudian sapukan atau lumurkan ke seluruh badan dan kepala.
5 Sakit gigi Masukkan 4-5 titik basic-h ke dalam cawan yang dicampur air kemudian kumur. Sekiranya sakit pada gigi berlubang titikkan 2-3 basic-h pada kapas dan letakkan pada tempat yang sakit.
6 Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit) Tuangkan 4-5 titik ke dalam gayung. Kemudian gosokkan ke seluruh tempat gatal dengan menggunakan span mandian dan dibilas.
7 Ulser dan mulut berbau Tuangkan 4-5 titik ke dalam gelas kemudian kumur (sekerap mungkin)
8 Penyubur tanaman dan penggembur tanah Air lebihan cucian basic-h boleh disiram pada pokok bunga dan tanaman lain untuk membantu kesegaran dan kesuburan.
9 Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan dsbnya Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam mangkuk kecil kemudian rendamkan dan biarkan selama 15-30 minit, karat dan daki akan tanggal serta kelihatan kilat seperti baru.

mari kita guna bAsic H ..berbulan2 plak tu tahan.. dan yg bestttt 1000 kegunaan..dasatttt..Basic H ni merupakan pencuci biodegradable dan tidak bertoksik yang pertama dikeluarkan oleh Shaklee pada 1960. Saya guna selama setahun Basic H ni…tak habis2 lagi….huhu…memang jimat!



_______________________
Sila hubungi saya di zahirahhafizan@gmail.com atau sms 0139422527 untuk sebarang pertanyaan
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge