Energy booster ~ vitamin untuk tambah tenaga

Apa yang anda biasa lakukan untuk tambah tenaga? Dan apa yang menyebabkan seseorqng kehilangan tenaga?

Umum tahu untuk mendapatkan tenaga kita perlukan makanan – sumber makronutrient. Namun tahukah anda badan kita memerlukan vitamin untuk menjana tenaga dari makanan?
Tubuh kita tidak boleh membina vitamin sendiri, justeru ia memerlukannya dari makanan. Namun sayangnya, selain dari diet yang tidak seimbang, makanan ‘berzat’ yang kita makan tu kehilangan zatnya setelah melalui pelbagai proses.

Kesan kekurangan vitamin membuatkan badan menjadi lesu, mudah diserang sakit, etc. kerana badan kita perlu bekerja keras untuk membuat kerja yang mudah2, misalnya menukarkan makanan kepada tenaga. Akhirnya sistem badan kita menjadi lesu.
Jadi, apakah vitamin yang penting untuk melakukan kerja ini? Ya, itulah vitamin B for BOOSTER! Vitamin B Complex yang terdiri dari 8 jenis vitamin B adalah amat penting untuk sintesis tenaga, dan menurunkan berat badan sebab,.. bila dah bertenaga tu mesti tak susah nak buat senaman, kan?

8 vitamin dlm B Complex bekerja bersama2 untuk menghasilkan tenaga dari makanan kita. Ia menjaga semua mekanisma penghasilan dan pengedaran tenaga ke seluruh sel. Vitamin B juga adalah vitamin penenang… Bila tak stress & penat, fikiran pun lapang ^__^

Vitamin B-kompleks terdiri lapan vitamin berbeza. Lapan vitamin adalah tiamina (B1), riboflavin (B2), niasin (B3), Pantothenic acid (B5), pyridoxine (B6), Biotin (B7), asid folik atau folat (B9) dan cobalamin (B12). Vitamin B memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan dan metabolisme badan, serta kesihatan enzim yang membantu dalam tindak balas kimia. Vitamin B terdapat dalam buah-buahan, sayur-sayuran, daging dan kekacang.

Jom kita tengok apakah jenis dan kegunaan vitamin B ni:

Thiamin digunakan untuk metabolisma tenaga. Thiamin memberi bau kurang enak pada vitamin B.

Riboflavin juga terlibat dalam metabolisme tenaga. Roboflavin memberikan warna kuning pada urine.

Niasin adalah sebahagian daripada ko-enzim yang digunakan pada metabolisme tenaga.

Asid Pantothenic juga co-enzim yang mempunyai peranan dalam metabolisme tenaga.

Pyrodoxine membantu asid amino dan untuk metabolisme asid lemak serta pembentukan sel darah merah.

Biotin pula terlibnat ko-enzim dalam metabolisme tenaga, lemak, pembentukan glikogen dan metabolisme asid amino.

Folat/asid folik mempunyai peranan penting dalam pembentukan sel baru. Oleh itu tidak hairan folat/asid folik penting untuk ibu hamil dan menyusu.

Cobalamin, yang memainkan peranan dalam pembentukan sel baru, sel saraf dan membantu untuk memecahkan asid amino dan asid lemak.

Vitamin B Complex yang terbaik adalah yang mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B. Vitamin B adalah larut air dan tidak disimpan di dalam badan. Jadi untuk anda yang sering keletihan, B complex adalah saranan terbaik untuk anda :)

Cukupkah dengan B Complex saja?

Untuk melengkapkan lagi sebaiknya gandingkan B Complex dengan vitamin & mineral di bawah:-
–Vita-Lea
–Vita-C
–Ostematrix
–Zinc
–Energizing Soy Protein
–Performance Drink
–Cinch Energy Tea Mix

Jangan lupa menjaga pemakanan & hubungan dengan Tuhan!
Pastinya lebih tenang dan senang apabila kita memberikan tubuh & jiwa kita makanan yang sepatutnya :)


Hubungi saya untuk membuat pesanan ya ;) . Sms 0139422527 atau emel ke zahirahhafizan@gmail.com
credit
credit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge